Älykkyyttä on oikeastaan vasta nyt alettu tutkia siten, että siinä otetaan huomioon myös esimerkiksi lahjakkuus, poikkeuslahjakkuus sekä kyky luoda uusia asioita. Erilaisuus pelottaa kaikkia ja varsinkin jos erilaisuus on positiivista. Mensan jäsenyys on asia, mikä aina välillä nousee mediassa esille, ja tässä vaiheessa meidän pitää huomioida sellainen asia, että älykkyys, viisaus sekä taidot ja mahdollisuudet ovat aina eri asioita. Siis älykkyys ei tarkoita samaa kuin elämänkokemuksen tuoma viisaus.
Samoin johonkin työtehtävään liittyvät taidot eivät ole sama asia, kuin älykkyys. Ja sitten tietenkin se että mikäli ihmisellä ei ole kykyä tehdä jotain tehtäviä, niin silloin hän ei varmasti niistä myöskään suoriudu. Tällä tarkoitan että puuttuvat työkalut tai liian suuri työmäärä saattaa estää työnteon. Eli edes maailman älykkäin ihminen ei kykene yksin rakentamaan kerrostaloa, jos hänellä ei ole työkaluja, tai robottien armeijaa tuossa työssä. Samoin edes maailman älykkäin ihminen ei osaa ajaa autoa oikeaan osoitteeseen kaupungissa, jossa hän ei ole koskaan käynyt ilman karttaa tai navigaattoria.
Älykkyys ei ole taitoalue. Siis edes maailman älykkäin ihminen ei varmasti osaa välttämättä maalata taulua, jos hän ei koskaan ole tuota asiaa edes päässyt kokeilemaan. Älykkyys ei ole myöskään huolellisuutta, eli myös ADHD-henkilö voi olla huippuälykäs. Tai siis tietokone ja tekoäly voittavat ihmisen hyvin helposti shakissa, mutta ne eivät sitten mitään muuta ehkä teekään. Siis jos ihminen tekee vain yhtä asiaa, niin hänestä tulee varmasti hyvä tuossa asiassa, mutta mikään muu ei sitten enää sujukaan, joten älykkyyden määritelmä voisi olla kyky prosessoida tietoa.
Siis meidän pitää muistaa että esimerkiksi opiskelu ei saa olla pelkkää lääketiedettä tai matematiikkaa, vaan myös humanistisia aloja kuten kielitiedettä sekä sosiologiaa pitää jonkun opiskella. Siis myös sosiaalista suunnittelua tarvitaan, jotta työpaikan ilmapiiri pysyy hyvänä. Jos ihminen ei jaksa töissä huonojen henkilökemioiden takia, niin silloin hän varmasti palaa loppuun, vaikka työ olisi muuten ainakin hänen unelmiaan lähellä.
Ollakseen innovatiivinen sekä luodakseen uutta täytyy ihmisen saada tilaa toteuttaa itseään. Siis hyödyllinen luovuus tarkoittaa sitä, että henkilö kykenee luomaan jotain sellaista, mikä saa aikaan uusia asioita. Ja jotta työpaikalla voidaan luoda jotain uutta ja innovatiivista, pitää ympäristön kannustaa luovuuteen. Jos kaikki muiden kuin esimiesten esittämät ajatukset tyrmätään, on seurauksena pahimmillaan ilmiö, missä kukaan ei uskalla sanoa mitään.
Kilpailu siitä kuka on huonoin ("Race to the bottom")
Mutta miksi älykkyyttä jopa halveksitaan, tai älykäs henkilö saattaa haluta olla joukon huonoin? Tätä asiaa kutsutaan nimellä "kilpailu pohjalle". Ihminen saattaa pelätä että hänen pomonsa on hänelle kateellinen, ja ryhtyy teettämään ikäviä tehtäviä. Tai sitten pelätään että työtoverit ovat henkilölle ilkeitä, jos saavat tietää esimerkiksi mensan jäsenyydestä.
Tuo kilpailu pohjalle on työpaikan kulttuurille sekä lopulta myös tuottavuudelle tuhoisa. Eli jos kukaan ei halua tai uskalla olla muuta kuin joukon huonoin, niin silloin menee kyllä myös jokainen yhteisö kohti tuhoa.
Phys.Org.ssa on juttu siitä, kuinka hirveät pomot saavat aikaan kilpailun missä jokainen haluaa olla huonoin. Tuo "race to the bottom" saattaa olla myös syy siihen, että henkilö jättää jonkun harrastuksen, eli syy on se että häntä haukutaan ehkä snobiksi sen takia, että hän olisi hyvä jossain urheilulajissa sekä koulussa. Tuolloin henkilö saattaa jättää urheilun sen takia, että hän pelkää joutuvansa silmätikuksi koulussa., ja muutenkin peruskoulu tai joku asia joidenkin oppilaiden elinympäristössä jostain syystä suosii niitä, jotka ovat huonoja koulussa.
Eli noilla huonoja arvosanoja saaneilla henkilöillä tuntuu olevan aina paljon kavereita, sekä myös paljon upeita sosiaalisia taitoja. Ja jos henkilö on hyvä koulussa, niin hänet saatetaan syrjäyttää koko vapaa-aikaan liittyvästä sosiaalisesta toiminnasta.
https://phys.org/news/2022-09-horrible-bosses-bottom.html
https://yle.fi/uutiset/3-7826687
https://yle.fi/uutiset/3-12645138
https://yhteisojahistoria.blogspot.com/
Kommentit
Lähetä kommentti