Siirry pääsisältöön

GPS on JDAM-täsmäpommien akilleenkantapää


"Jdam-er-täsmäpommin pitkän kantomatkan selittävät pommiin liitetyt siivet. KUVA: AUSTRALIAN PUOLUSTUSVOIMAT" (HS.fi/16.4.2013)

Myös Suomi käyttää amerikkalaisvalmisteisia JDAM (Joint Direct Attack Munition) täsmäaseita. Nuo aseet ovat GPS-ohjattavia, mikä on niiden suurin heikkous. Tietääkseen mihin täsmäaseen on lennettävä pitää aseen tietää kaksi pistettä. Piste A on se, mistä ase laukaistaan. Ja piste B on se mihin aseen on lennettävä. Jos GPS-laitteen toiminta estetään, niin silloin tietenkään GPS-hakeutuva pommi ei osu kohteeseensa. 

Ukrainan sodassa Venäjän asevoimat ovat onnistuneet häiritsemään näiden aseiden GPS-paikanninta, niin että ainakin pidemmän kantomatkan JDAM-ER (Extended Range) pommeista on huomattava osa eli 4/9 mennyt sivuun kohteestaan. Pentagonin papereiden perusteella noiden täsmäaseiden tehokas käyttö edellyttää sitä, että Venäläiset jammerit eli häirintäasemat tuhotaan maasta tapahtuvalla tulituksella ennen kuin JDAM aseita voidaan käyttää. Jammereita vastaan voidaan käyttää tavallisia tykistön ammuksia mutta myös säteilymaaleihin hakeutuvat AGM-88  HARM-ohjukset käyvät erittäin hyvin tuohon tehtävään. 

Periaatteessa myös esimerkiksi JDAM tai maasta laukaistava ballistinen ohjus voidaan muuttaa myös sellaiseksi, että se hakeutuu noihin jammer-laitteisiin. Eli kyseessä on silloin vain uusi versio tutkamaaleja vastaan tarkoitetuista ohjuksista ja niiden kohteita. Jammer-laitteiden suurin ongelma on siinä, että niiden sijainti kyetään melko helposti paljastamaan kolmioimittaimen avulla. Tuolloin radiosuuntimalaitteet jotka säädetään toimimaan GPS-laitteen taajuudella suuntivat tuon jammer-lähettimen kohdan, ja sitten sinne voidaan lähettää joko ballistinen ohjus kuten GLSDB (Ground Launched Small-Diameter Bomb), joka on muutettu etsiytymään radiolähettimiin. Tuollaisten aseiden käyttö tietenkin saa aikaan sen, että noita jammer-järjestelmiä ei voida pitää päällä jatkuvasti. 



Mutta esimerkiksi plasmakerrokseen perustuvat järjestelmät jotka estävät kaiken radioliikenteen voivat estää tehokkaasti myös GPS-laitteen käytön. Samalla toki plasmaan perustuva jammer-järjestelmä estää myös kaiken muun radioaaltoihin perustuvan viestinnän sekä sokaisee tutkat. GPSn häirintää voidaan tietenkin vaikeuttaa myös esimerkiksi koodaamalla tuota GPS-signaalia, jolloin sitä on vaikeampi erottaa "valkoisen melun" keskeltä. Ja joka kerta kun jammer-asema lähettää signaalia, jonka tarkoitus on peittää GPS, niin silloin se peittää myös oman radioviestinnän. Syy miksi USA ei ole toimittanut Ukrainaan koodattuja GPS-hakeutuvia pommeja on jäänyt pimentoon. Ehkä USAssa on pelätty että nuo tärkeät koodit sekä taajuudet voivat päätyä Venäjän käsiin. 

Mutta kuitenkin tuohon GPS häirintään ollaan myös lännessä heräämässä. Esimerkiksi Israel on kehitellyt sellaisia täsmäaseita, joiden häirintä on äärimmäisen hankalaa, koska niiden suuntaaminen kohteisiin ei ole riippuvainen GPS-laitteista. Noissa aseissa saattaa olla esimerkiksi inertia-navigaatiojärjestelmä, mikä on yhdistetty tekoälypohjaiseen kuvan vertailuun. Tuollainen järjestelmä on käytössä kehutuissa Javelin-ohjuksissa. Samoin niitä ilmeisesti käytetään myös Israelilaisessa "Spice"-järjestelmässä. Tuollaisessa järjestelmässä inertia suorittaa alkulennon navigoinnin, ja sitten kameraan sekä kuvavertailuun perustuva järjestelmä hoitaa aseen lennon viimeisen vaiheen. 

Aseen laukaiseva lentokone voi määrittää sijaintinsa esimerkiksi TERCOM-laitteen avulla. TERCOM on kohteeseen hakeutumislaitteisto joka on kehitetty alkujaan risteilyohjuksia varten. Niiden avulla voi laukaisevat lentokone tietää tarkalleen missä se on, mikä lisää aseen tarkkuutta.  Tuollaiset välineet ovat immuuneja GPS-häirinnälle, ja noiden aseiden pitää ainoastaan tietää missä kohdassa niiden kohde on suhteessa koneen sijaintiin sen laukaistessa aseet. 


https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009523087.html?share=1da4782c6de8a703580d5d944e0a4289

https://en.wikipedia.org/wiki/AGM-88_HARM

https://en.wikipedia.org/wiki/TERCOM

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Miten EU:hun ja eritysesti Suomeen saadaan lisää yrityksiä? (Tulevaisuus on startupeissa)

Miten EU:hun ja eritysesti Suomeen saadaan lisää yrityksiä? (Tulevaisuus on startupeissa)  Miten EUhun saadaan lisää yrityksiä? Eli miten tehdään EUsta mielenkiintoinen alue sijoittajille, ja sitten tietenkin me voimme kysyä, että miten tehdään nimenomaan Suomesta sellainen alue, että se toisi rahaa myös maamme valtion kassaan? Verot ovat valtion pääasiallinen tulonlähde. Ja jos yhtiöt muuttavat pysyvästi ulkomaille, niin silloin ne eivät maksa maahamme veroja. Mikäli yhtiöt siirtyvät EUn ulkopuolelle, niin silloin ne eivät ole edes EU lainsäädännön ulottuvissa.  Startupien ongelma on siinä, että jos ne saavat vähänkin tunnettavuutta, niin silloin ne ostetaan ulkomaiseen omistukseen. Ja ulkomaiset yhtiöt eivät maksa maahamme veroja, jos niiden kotipaikka on vaikkapa Luxembourg. Maamme talous vaatii lisää rahaa ja paljon. Mutta se miten rahaa hankitaan on sitten hiukan hankalampi asia, koska myös esimerkiksi ulkomaisten sijoittajien pitäisi uskaltaa sijoittaa maahamme rahaansa....

Miksi Antti Hanhivaara katosi 14.10.2006

Videon voitte katsoa seuraavasta linkistä. Ja kommentteja on myös auton löytöpaikkaa esittävän kuvan yhteydessä. Mutta tästä filmistä seuraa sellainen ajatus, että onko Antti pantu kävelemään omasta autostaan?  https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/antti-hanhivaaran-isa-muistaa-tarkasti-viimeisen-tapaamisen-toivo-pojan-kohtalon-ratkeamisesta-elaa-vahvana-ei-han-hengissa-enaa-tule-vastaan/8262494#gs.eshz34 Eräoppaaksi valmistuneen Antti Hanhivaaran kohtalo on pysynyt arvoituksena. Seuraavana maanantaina hän olisi aloittanut työt metsäkoneen kuljettajana, mutta sitten tapahtui asia, joka on nostattanut otsikoita lehtiin vuosikausia. Ja viimeksi Keskisuomalainen on 7.9.2024 ottanut tämän katoamisen käsittelyyn. Tapauksessa huomioitavaa olisi se, että sitä on käsitelty todella suurella volyymillä. Ensi kerran itse törmäsin tapaukseen vuonna 2008, kun katsoin TVstä "Kadonneet" ohjelmaa, ja sitten myöhemmin olen säännöllisesti lukenut tästä tapauksesta eri medioista. Viimeinen havain...

Metsäkoneen kuljettajaa ohjeistettiin ajamaan raakkujen yli

"Raakkuja eli jokihelmisimpukoita siirrettiin turvaan ylävirran puhtaaseen veteen Suomussalmen Hukkajoella 23. elokuuta sen jälkeen, kun Stora Enson hakkuutyömaa ja joen yliajo oli sotkenut niiden elinympäristön. Kuva: Hannu Huttu / Lehtikuva" (HS, Suunnitelma paljastaa: Metsä­kone­kuskia ohjeistettiin ajamaan raakku­joen yli) Raakku eli jokihelmisimpukka on erittäin uhanalainen laji. Ja silti Stora Enson hakkuualueella olevan raakkuesiintymän yli oli ajettu. Siltä vähän vaikuttaa että teko on ollut tahallinen, tai ainakin metsäkoneen kuljettaja oli toiminut hakkuusuunnitelman mukaan. Se sitten on eri asia, että tiesikö konekuski raakuista, tai oliko tieto niistä päätynyt esimerkiksi hakkuusuunnitelman tekijöiden tietoon? Mutta tulos on se, että nuo raakut olivat kuolleet, ja Stora Enso ei ole suostunut kommentoimaan tätä asiaa, koska sen edustajat vetoavat poliisitutkintaan. Tietenkin tässä asiassa on voitu toimia siten, että konekuskeille on jätetty kertomatta raakuista, jo...