Journalistien pitäisi olla puolueettomia. Mutta esimerkiksi tänään me näimme, kun journalistiliitto lopetti yhteistyön Viking Linen kanssa. Tuohon suhteeseen kuului tietenkin etuja, ja syynä oli se että eräs journalisti oli kirjoittanut Viking Linestä kriittiseen sävyyn. Tuon kirjoituksen jälkeen Viking Line veti mainoksensa pois lehdestä, johon kyseinen journalisti oli kirjoittanut. Eli kuten STT:n tiedonannosta voitte lukea, niin voimme kaikki miettiä sitä että onko mainosten vetäminen pois lehdestä, johon oli ostettu vuodeksi mainostilaa sattuma.
Samalla kuitenkin olemme sellaisen mielenkiintoisen asian edessä, että voimmeko odottaa journalistin olevan puolueettomia, jos he saavat tiettyjä etuja jostain palvelun tarjoajalta. Journalistien puolueettomuuteen voidaan vaikuttaa monella tavalla, ja eräissä tapauksissa esimerkiksi ravitolat ovat yrittäneet voidella Michelin-tähtien jakajia erikoiskokeilla tai erikoispalveluilla, joita vain kyseinen arvostelija on saanut. Mutta kuten tiedämme, niin media on riippuvainen esimerkiksi mainostuloista, ja toimittajien kautta on helppo vaikuttaa yhteiskuntaan sekä yleiseen mielipiteeseen.
Esimerkiksi MC-jengit kuten Helvetin Enkelit ovat tarjoilleet suurenmoisia pihvi-iltoja esimerkiksi autolehtien toimittajille, jotta nämä kehuisivat kyseistä jengiä. Samoin 1970-luvulla väitetään metsä-alan yhtiöiden lahjoneen toimittajia, jotta nämä korostaisivat kirjoituksissaan tuon paperiteollisuuden tärkeyttä sekä sen tuomia työpaikkoja. Siis en väitä että tuo väite olisi totta, mutta saattaa olla että jotkut toimittajat saivat esimerkiksi vuorineuvoksilta suuren luokan kestityksiä, joiden yhteydessä "mukava setä" kertoi kuinka paljon työpaikkoja hän kykeni luomaan jos vain saisi vesioikeuden sekä kunnanisät puoltamaan uutta paperi- ja sellutehdasta. Eli olisiko joku ehkä jopa painostanut kunnanisiä käyttämään pakkolunastusmenettelyä väärin? En tiedä tämän väitteen paikkansapitävyydestä.
Suurten mainostulojen "lahjoittaja" varmaan olettaa saavansa vastiketta rahoilleen, ja odottaa saavansa positiivista palautetta journalisteilta, jotka kirjoittavat heistä juttuja. Jos journalisti saa paljon etuja kuten magnum pullon samppanjaa ikään kuin kaupan päällisenä, niin hän saattaa muuttua yhtiön mainosmieheksi, joka kirjoittaa yhtiöstä todella mainostavaan sävyyn. Tai sitten toimittaja saattaa yksinkertaisesti ryhtyä julkaisemaan yhtiön PR-osaston antamia selvityksiä omana tekeleenään. Tässä en puhu Viking Linestä vaan toimittajien suhteesta liike-elämään sekä eräisiin muihin toimijoihin.
Huhujen mukaan esimerkiksi tietyt toimijat kuten metsä-alan yritykset olisivat maksaneet joskus 1970-luvulla toimittajille lahjuksia niin, että jos toimittaja oli "kiltti poika", niin hän sai muutaman tähden lisää hotellihuoneeseensa. Sekä tietenkin täyden baarikaapin. Samoin eräät MC-jengit kuten Helvetin Enkelit ovat tarjonneet mukavia pihviaterioita sekä monia muita asioita kuten naisia autolehtien toimittajille. Nuo toimittajat ovat sitten kilvan kehuneet noiden MC-miesten elämäntapaa sekä ihailleet heidän toimintaansa.
Kuva:
https://www.msn.com/fi-fi/talous/uutiset/journalistiliitto-on-lopettanut-yhteisty%C3%B6n-viking-linen-kanssa/ar-AA1cJOuf?ocid=msedgntp&cvid=a9ba042c8c544bfca6d1854ced485ee4&ei=16
Kommentit
Lähetä kommentti