Siirry pääsisältöön

Journalismi ja itsekritiikki

Journalistien pitäisi olla puolueettomia. Mutta esimerkiksi tänään me näimme, kun journalistiliitto lopetti yhteistyön Viking Linen kanssa. Tuohon suhteeseen kuului tietenkin etuja, ja syynä oli se että eräs journalisti oli kirjoittanut Viking Linestä kriittiseen sävyyn. Tuon kirjoituksen jälkeen Viking Line veti mainoksensa pois lehdestä, johon kyseinen journalisti oli kirjoittanut. Eli kuten STT:n tiedonannosta voitte lukea, niin voimme kaikki miettiä sitä että onko mainosten vetäminen pois lehdestä, johon oli ostettu vuodeksi mainostilaa sattuma. 

Samalla kuitenkin olemme sellaisen mielenkiintoisen asian edessä, että voimmeko odottaa journalistin olevan puolueettomia, jos he saavat tiettyjä etuja jostain palvelun tarjoajalta. Journalistien puolueettomuuteen voidaan vaikuttaa monella tavalla, ja eräissä tapauksissa esimerkiksi ravitolat ovat yrittäneet voidella Michelin-tähtien jakajia erikoiskokeilla tai erikoispalveluilla, joita vain kyseinen arvostelija on saanut. Mutta kuten tiedämme, niin media on riippuvainen esimerkiksi mainostuloista, ja toimittajien kautta on helppo vaikuttaa yhteiskuntaan sekä yleiseen mielipiteeseen. 





Esimerkiksi MC-jengit kuten Helvetin Enkelit ovat tarjoilleet suurenmoisia pihvi-iltoja esimerkiksi autolehtien toimittajille, jotta nämä kehuisivat kyseistä jengiä. Samoin 1970-luvulla väitetään metsä-alan yhtiöiden lahjoneen toimittajia, jotta nämä korostaisivat kirjoituksissaan tuon paperiteollisuuden tärkeyttä sekä sen tuomia työpaikkoja. Siis en väitä että tuo väite olisi totta, mutta saattaa olla että jotkut toimittajat saivat esimerkiksi vuorineuvoksilta suuren luokan kestityksiä, joiden yhteydessä "mukava setä" kertoi kuinka paljon työpaikkoja hän kykeni luomaan jos vain saisi vesioikeuden sekä kunnanisät puoltamaan uutta paperi- ja sellutehdasta. Eli olisiko joku ehkä jopa painostanut kunnanisiä käyttämään pakkolunastusmenettelyä väärin? En tiedä tämän väitteen paikkansapitävyydestä. 

Suurten mainostulojen "lahjoittaja" varmaan olettaa saavansa vastiketta rahoilleen, ja odottaa saavansa positiivista palautetta journalisteilta, jotka kirjoittavat heistä juttuja. Jos journalisti saa paljon etuja kuten magnum pullon samppanjaa ikään kuin kaupan päällisenä, niin hän saattaa muuttua yhtiön mainosmieheksi, joka kirjoittaa yhtiöstä todella mainostavaan sävyyn. Tai sitten toimittaja saattaa yksinkertaisesti ryhtyä julkaisemaan yhtiön PR-osaston antamia selvityksiä omana tekeleenään. Tässä en puhu Viking Linestä vaan toimittajien suhteesta liike-elämään sekä eräisiin muihin toimijoihin. 

Huhujen mukaan esimerkiksi tietyt toimijat kuten metsä-alan yritykset olisivat maksaneet joskus 1970-luvulla toimittajille lahjuksia niin, että jos toimittaja oli "kiltti poika", niin hän sai muutaman tähden lisää hotellihuoneeseensa. Sekä tietenkin täyden baarikaapin. Samoin eräät MC-jengit kuten Helvetin Enkelit ovat tarjonneet mukavia pihviaterioita sekä monia muita asioita kuten naisia autolehtien toimittajille. Nuo toimittajat ovat sitten kilvan kehuneet noiden MC-miesten elämäntapaa sekä ihailleet heidän toimintaansa. 


Kuva:

https://www.msn.com/fi-fi/talous/uutiset/journalistiliitto-on-lopettanut-yhteisty%C3%B6n-viking-linen-kanssa/ar-AA1cJOuf?ocid=msedgntp&cvid=a9ba042c8c544bfca6d1854ced485ee4&ei=16

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Miten EU:hun ja eritysesti Suomeen saadaan lisää yrityksiä? (Tulevaisuus on startupeissa)

Miten EU:hun ja eritysesti Suomeen saadaan lisää yrityksiä? (Tulevaisuus on startupeissa)  Miten EUhun saadaan lisää yrityksiä? Eli miten tehdään EUsta mielenkiintoinen alue sijoittajille, ja sitten tietenkin me voimme kysyä, että miten tehdään nimenomaan Suomesta sellainen alue, että se toisi rahaa myös maamme valtion kassaan? Verot ovat valtion pääasiallinen tulonlähde. Ja jos yhtiöt muuttavat pysyvästi ulkomaille, niin silloin ne eivät maksa maahamme veroja. Mikäli yhtiöt siirtyvät EUn ulkopuolelle, niin silloin ne eivät ole edes EU lainsäädännön ulottuvissa.  Startupien ongelma on siinä, että jos ne saavat vähänkin tunnettavuutta, niin silloin ne ostetaan ulkomaiseen omistukseen. Ja ulkomaiset yhtiöt eivät maksa maahamme veroja, jos niiden kotipaikka on vaikkapa Luxembourg. Maamme talous vaatii lisää rahaa ja paljon. Mutta se miten rahaa hankitaan on sitten hiukan hankalampi asia, koska myös esimerkiksi ulkomaisten sijoittajien pitäisi uskaltaa sijoittaa maahamme rahaansa....

Miksi Antti Hanhivaara katosi 14.10.2006

Videon voitte katsoa seuraavasta linkistä. Ja kommentteja on myös auton löytöpaikkaa esittävän kuvan yhteydessä. Mutta tästä filmistä seuraa sellainen ajatus, että onko Antti pantu kävelemään omasta autostaan?  https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/antti-hanhivaaran-isa-muistaa-tarkasti-viimeisen-tapaamisen-toivo-pojan-kohtalon-ratkeamisesta-elaa-vahvana-ei-han-hengissa-enaa-tule-vastaan/8262494#gs.eshz34 Eräoppaaksi valmistuneen Antti Hanhivaaran kohtalo on pysynyt arvoituksena. Seuraavana maanantaina hän olisi aloittanut työt metsäkoneen kuljettajana, mutta sitten tapahtui asia, joka on nostattanut otsikoita lehtiin vuosikausia. Ja viimeksi Keskisuomalainen on 7.9.2024 ottanut tämän katoamisen käsittelyyn. Tapauksessa huomioitavaa olisi se, että sitä on käsitelty todella suurella volyymillä. Ensi kerran itse törmäsin tapaukseen vuonna 2008, kun katsoin TVstä "Kadonneet" ohjelmaa, ja sitten myöhemmin olen säännöllisesti lukenut tästä tapauksesta eri medioista. Viimeinen havain...

Metsäkoneen kuljettajaa ohjeistettiin ajamaan raakkujen yli

"Raakkuja eli jokihelmisimpukoita siirrettiin turvaan ylävirran puhtaaseen veteen Suomussalmen Hukkajoella 23. elokuuta sen jälkeen, kun Stora Enson hakkuutyömaa ja joen yliajo oli sotkenut niiden elinympäristön. Kuva: Hannu Huttu / Lehtikuva" (HS, Suunnitelma paljastaa: Metsä­kone­kuskia ohjeistettiin ajamaan raakku­joen yli) Raakku eli jokihelmisimpukka on erittäin uhanalainen laji. Ja silti Stora Enson hakkuualueella olevan raakkuesiintymän yli oli ajettu. Siltä vähän vaikuttaa että teko on ollut tahallinen, tai ainakin metsäkoneen kuljettaja oli toiminut hakkuusuunnitelman mukaan. Se sitten on eri asia, että tiesikö konekuski raakuista, tai oliko tieto niistä päätynyt esimerkiksi hakkuusuunnitelman tekijöiden tietoon? Mutta tulos on se, että nuo raakut olivat kuolleet, ja Stora Enso ei ole suostunut kommentoimaan tätä asiaa, koska sen edustajat vetoavat poliisitutkintaan. Tietenkin tässä asiassa on voitu toimia siten, että konekuskeille on jätetty kertomatta raakuista, jo...