Siirry pääsisältöön

Heitetään Woltia eli kuinka Woltin omistajista tuli sosiaalisessa mediassa konnia.

   Heitetään Woltia eli kuinka Woltin omistajista tuli sosiaalisessa mediassa konnia. 

Woltin omistajista leivottiin vuoden yrittäjiä. Ja voidaan kysyä että onko Wolt oikeastaan malli, jonka kautta Unkarin malli saadaan lanseerattua pitkin työmakkinoita? Siis jos ajatellaan että työntekijät toimivat kevytyrittäjinä, niin tietenkin silloin työvoimaa voidaan käskeä ostamaan itse omat työkalunsa, ja samalla tietenkin työntekijät joutuvat maksamaan itse omat lakisääteiset maksunsa sekä hoitavat itse esimerkiksi veroasiansa. Noin saadaan sitten työnantajille mitä suurimmat säästöt, kun kaikki kustannukset lankeavat työntekijän eli kevytyrittäjän itsensä maksettaviksi. Ja tietenkin kevytyrityspalvelut rahastavat omat tulonsa noista kirjanpito- sekä veroasiasioista. 

Eli tietenkin Wolt toimii laillisesti, mutta onko tällainen toiminta Suomen etu. Jos työntekijä toimii yrittäjänä tai kevytyrittäjänä, niin hänet voidaan palkata urakka kerrallaan tekemään työtä. Kun urakka päättyy niin kevytyrittäjä vain lähtee etsimään uutta urakkaa, koska hänen sopimuksensa tietenkin päättyy urakan loppuessa. Kevytyrittäjän ja toiminimen ero on hiuksen hieno. Ja toiminimen kohdalla Y-tunnus on asia, mikä tietenkin velvoittaa yrittäjää itse tekemään esimerkiksi yhtiön kirjanpidon, kun taas kevytyrittäjän tapauksessa laskutuspalvelu hoitaa tuon henkilön kirjanpito sekä laskutusasiat, ja tietenkin perii maksun tuosta toiminnasta. 


Yllä leike Woltin kotisivuilta, jossa esitellään lähettikumppanuussopimus. Loput tekstistä voitte lukea kyseiseltä kotisivulta, jonka nimi on  FAQ Woltin lähettikumppaneille Suomessa - Wolt (Suomi) 


https://explore.wolt.com/fi/fin/couriers/faq#6uljUw6jZJ4JFvzxb6inyE. 

Leike on otettu kahdesta sivun ensimmäisestä linkistä, ja loput voitte itse lukea. Se että sopimusehdot on näkyvissä netissä tietenkin tarkoittaa sitä, että henkilö joka tekee sopimuksen tietää mitä on tekemässä. Kuitenkin muutama kohta ponnahti esille. Eli lähettikumppani saa nimetä itselleen sijaisen, jota Wolt ei ole rekisteröinyt. Ja silloin tietenkin tulee mieleen se, että onko tuolla jotain kunkkuja, joiden kautta valtava joukko henkilöitä saa noita Woltin keikkoja. 




Jos ajatellaan kohtaa, jossa puhutaan esimerkiksi sopimuksen siirtämisestä, niin se vie valitettavasti englannin kieliselle sivustolle, jossa asiat on selitetty hyvin, mutta kieli valitettavasti on englanti. 



https://docs.google.com/document/d/1rzRG3yfbeD-XWCdh7h0ki3kpTL0SxNPpGhl8xZ0O7cQ/edit?pli=1#heading=h.rtdht0ccvehs




https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009987462.html



Woltin omat paikat ilmeisesti ovat sellaisia, että niissä vaaditaan englannin kielen taitoa. Ja tuo asia tietenkin näkyy siinä, että Woltin omat työt, tai niitä esittelevät sivut ovat kokonaan englanniksi. Kumppanuutta esittelevät sivut ovat suomeksi. Yllä oleva leike: https://careers.wolt.com/en

Wolt on ruoantoimitus palvelu, jossa työntekijät toimivat ikään kuin kevytyrittäjinä. Tuossa palvelussa ihmiset voivat tilata ruokaa ja muita asioita Internetistä, ja sitten Wolt maksaa noille läheteille ikään kuin kilometrikorvausta. Idea on se, että Woltin työntekijä valitsee tarjotuista vuoroista tai keikoista ne mitkä kiinnostavat, ja sitten hän käy toimittamassa tavarat tai ruoat asiakkaalle. Palvelu veloittaa tietyn summan asiakkaalta, ja suurin osa tuosta summasta päätyy Woltin taskuun. Pari vuotta vanhan uutisen mukaan Woltin työntekijöistä voi tulla kevytyrittäjien sijasta työntekijöitä, ja sitten työsuojeluviranomaisen päätöksen mukaan nuo henkilöt ovat sitten työsuhteessa. 

 Mutta jostain syystä tuo päätös ei ole ilmeisesti lainvoimainen, koska se on viranomaisen ei oikeuden linjaus. Ja sitten tietenkin Wolt tarjoaa nyt netissä jakelukumppanuutta, joka pitää sisällään koko palvelun idean, millä se maksimoi voitot. Tuo sopimus joka on julkaistu Internetissä pitää sisällään sellaisen kohdan, että Woltin kumppani sitoutuu käyttämään omia välineitään tässä jakelutyössä. Tuo tarkoittaa että Wolt edellyttää henkilöiltä omia puhelimia sekä samalla myös omaa autoa tai moottori- tai polkupyörää. Työssä varmaan kunto kohisee, mutta samalla myös Woltin oikeuksien omistajien omaisuus kasvaa kohisten. 

Siis Wolt on oikeastaan vain verkkoalusta, jonka kautta nuo sopimuksen saaneet jakelukumppanit voivat merkitä itselleen työvuoroja. Itse olen saanut sellaisen kuvan, että Wolt sallii noiden keikkavuorojen myymisen toiselle. Mutta kuten tiedämme, niin tuollainen malli, missä työntekijä maksaa kaikki asiat itse, ja palvelun tarjoaja jonka nimissä toimitaan tarjoaa vain keikat sekä sovelluksen, jonka kautta keikat tilataan takaa sen, että keikkailusta jää mukavasti rahaa käteen erityisesti Woltille. Mutta siis nämä työntekijät eivät kauheasti rikastu, kun itse pitää maksaa kaikki TEL, sairaseläke sekä muut maksut, jotka normaalissa työsuhteessa kuuluvat työnantajille. 

Siis Woltin omistajat ovat saaneet tietenkin loistavia tuloksia, mutta joidenkin mielestä Wolt käyttää erityisesti sellaisia henkilöitä hyväkseen, joiden on pakko saada töitä. Eli kyseessä on silloin henkilö, jonka oleskelulupa on menossa vanhaksi ja joka joutuu ilman työpaikkaa palaamaan kotimaahansa. Tai sitten joku pitkä-aikaistyötön, joka on menettämässä tukiaan, jos hän ei saa mitään töitä. Eli onko tämä Woltin toiminta sellaista niin sanottua eettistä liiketoimintaa, on asia joka herättää kysymyksiä? Siis lain kirjainta ei olla missään vaiheessa rikottu, mutta onko Wolt malli jota kaupataan myös esimerkiksi muille kuljetusalan yrityksille? Tuolloin saadaan tietenkin aikaan henkilöstöpuolen säästöjä, mutta samalla riskinä on se, että tämä malli muuttuu vallitsevaksi. 


Lähteet: 


Woltin kotisivut


https://careers.wolt.com/en


https://explore.wolt.com/fi/fin/couriers/faq#6uljUw6jZJ4JFvzxb6inyE


https://docs.google.com/document/d/1rzRG3yfbeD-XWCdh7h0ki3kpTL0SxNPpGhl8xZ0O7cQ/edit#heading=h.rtdht0ccvehs


https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009987462.html

https://www.salkunrakentaja.fi/2021/11/wolt-tyosuhde-yrittaja/


https://yle.fi/a/3-12169476

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Miten EU:hun ja eritysesti Suomeen saadaan lisää yrityksiä? (Tulevaisuus on startupeissa)

Miten EU:hun ja eritysesti Suomeen saadaan lisää yrityksiä? (Tulevaisuus on startupeissa)  Miten EUhun saadaan lisää yrityksiä? Eli miten tehdään EUsta mielenkiintoinen alue sijoittajille, ja sitten tietenkin me voimme kysyä, että miten tehdään nimenomaan Suomesta sellainen alue, että se toisi rahaa myös maamme valtion kassaan? Verot ovat valtion pääasiallinen tulonlähde. Ja jos yhtiöt muuttavat pysyvästi ulkomaille, niin silloin ne eivät maksa maahamme veroja. Mikäli yhtiöt siirtyvät EUn ulkopuolelle, niin silloin ne eivät ole edes EU lainsäädännön ulottuvissa.  Startupien ongelma on siinä, että jos ne saavat vähänkin tunnettavuutta, niin silloin ne ostetaan ulkomaiseen omistukseen. Ja ulkomaiset yhtiöt eivät maksa maahamme veroja, jos niiden kotipaikka on vaikkapa Luxembourg. Maamme talous vaatii lisää rahaa ja paljon. Mutta se miten rahaa hankitaan on sitten hiukan hankalampi asia, koska myös esimerkiksi ulkomaisten sijoittajien pitäisi uskaltaa sijoittaa maahamme rahaansa....

Miksi Antti Hanhivaara katosi 14.10.2006

Videon voitte katsoa seuraavasta linkistä. Ja kommentteja on myös auton löytöpaikkaa esittävän kuvan yhteydessä. Mutta tästä filmistä seuraa sellainen ajatus, että onko Antti pantu kävelemään omasta autostaan?  https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/antti-hanhivaaran-isa-muistaa-tarkasti-viimeisen-tapaamisen-toivo-pojan-kohtalon-ratkeamisesta-elaa-vahvana-ei-han-hengissa-enaa-tule-vastaan/8262494#gs.eshz34 Eräoppaaksi valmistuneen Antti Hanhivaaran kohtalo on pysynyt arvoituksena. Seuraavana maanantaina hän olisi aloittanut työt metsäkoneen kuljettajana, mutta sitten tapahtui asia, joka on nostattanut otsikoita lehtiin vuosikausia. Ja viimeksi Keskisuomalainen on 7.9.2024 ottanut tämän katoamisen käsittelyyn. Tapauksessa huomioitavaa olisi se, että sitä on käsitelty todella suurella volyymillä. Ensi kerran itse törmäsin tapaukseen vuonna 2008, kun katsoin TVstä "Kadonneet" ohjelmaa, ja sitten myöhemmin olen säännöllisesti lukenut tästä tapauksesta eri medioista. Viimeinen havain...

Metsäkoneen kuljettajaa ohjeistettiin ajamaan raakkujen yli

"Raakkuja eli jokihelmisimpukoita siirrettiin turvaan ylävirran puhtaaseen veteen Suomussalmen Hukkajoella 23. elokuuta sen jälkeen, kun Stora Enson hakkuutyömaa ja joen yliajo oli sotkenut niiden elinympäristön. Kuva: Hannu Huttu / Lehtikuva" (HS, Suunnitelma paljastaa: Metsä­kone­kuskia ohjeistettiin ajamaan raakku­joen yli) Raakku eli jokihelmisimpukka on erittäin uhanalainen laji. Ja silti Stora Enson hakkuualueella olevan raakkuesiintymän yli oli ajettu. Siltä vähän vaikuttaa että teko on ollut tahallinen, tai ainakin metsäkoneen kuljettaja oli toiminut hakkuusuunnitelman mukaan. Se sitten on eri asia, että tiesikö konekuski raakuista, tai oliko tieto niistä päätynyt esimerkiksi hakkuusuunnitelman tekijöiden tietoon? Mutta tulos on se, että nuo raakut olivat kuolleet, ja Stora Enso ei ole suostunut kommentoimaan tätä asiaa, koska sen edustajat vetoavat poliisitutkintaan. Tietenkin tässä asiassa on voitu toimia siten, että konekuskeille on jätetty kertomatta raakuista, jo...