Tänään oli Vantaalla järkyttävä kouluampuminen, jonka yhteydessä kaksi ala-asteella olevaa 12-vuotiasta loukkaantui ja yksi kuoli. Poliisin mukaan rikosnimikkeet ovat kaksi murhayritystä ja murha. Se että oliko ampuminen tahallinen teko vai vahinko on selvittämättä. Siis aseen ottaminen mukaan on tahallista, mutta oliko ase mukana siksi, että sillä haluttiin tappaa vai siksi että sillä haluttiin kehuskella, mutta aina kun lapsi saa aseen, niin silloin on edessä vaaratilanne. Eli lapsi ei osaa varmasti käyttää aseita, eikä hän osaa tarkastaa että onko ase ladattu.
Siis jos kyseessä on "vahinko", niin tuossa jälkimmäisessä mahdollisuudessa lapsi on ottanut aseen luvatta, ja sitten kun sitä on näytetty kavereille, niin seuraukset ovat järkyttävät. Siis tällä hetkellä epäilyt koskevat murhaa ja kahta murhan yritystä. Mutta viitteitä suunnitelmallisuudesta ei tällä hetkellä ole.
https://yle.fi/a/74-20081725 |
https://yle.fi/a/74-20081725 |
Asiasta järkyttävän tekee ampujan nuori ikä, eli hän on vain 12-vuotias. Tutkija kyysyy, että mistä noin nuori voi saada aseen. Vastaus on siinä, että jos aseita säilytetään huolimattomasti, niin silloin voi periaatteessa kuka hyvänsä ottaa aseen. Eli jos ampuma-ase on jäänyt pöydälle aamulla, niin tuossa tapauksessa perheen nuoriso voi sen helposti ottaa mukaansa. En tietenkään tiedä että mistä ase on peräisin, mutta sen selvittää sitten myöhemmin poliisi.
https://yle.fi/a/74-20081706 |
Tai me kaikki tiedämme, että aseet kiehtovat lapsia samalla tavalla kuin kaikki muukin kielletty. Joten jos asekaapin avain on väärässä paikassa, eli esimerkiksi jossain pöydällä tai paikassa, josta lapsi saa sen käsiinsä, niin vaarana on se, että ase päätyy väärään paikkaan. Tässä en nyt sitten puhu Vantaan ampumisesta, josta tiedän vain sen, mitä siitä on mediassa kerrottu.
Eli syyn tuohon tekoon selvittää poliisi sekä psykiatri, joiden kanssa tuo teon tehnyt joutuu varsin pitkään asioimaan. Tutkimukset tietenkin kestävät oman aikansa, ja siinä sitten selvitetään että onko kyseessä vanhinko vai tahallinen teko, ja jos teko on tahallinen, niin silloin tietenkin pitää syy siihen löytää. Kaikki varmaan toivovat että tämä tapaus selviää, sekä tietenkin kaikille pitää toivottaa voimia, eli tällaiset tapahtumat ovat aina järkyttäviä, vaikka itsellä ei ole mitään yhteyttä tuohon kouluun.
MLL on antanut ohjeet tällaisten tapausten käsittelyä varten.
Mutta kuten varmaan kaikki tietävät, niin tapauksesta pitää keskustella lapsen kanssa rauhallisesti, ja lasta pitää aina aidosti myös kuunnella. Lapsen kuunteleminen on aina tärkeä asia, ja se että jos lapsi haluaa puhua jostain vastaavasta asiasta, niin silloin lapselle pitää antaa tilaa tuohon keskusteluun. Väkivalta on aina vakava asia, ja siksi kaikki siihen liittyvät seikat pitää aina saattaa myös viranomaisten tietoon.
Eli jos lapsi alkaa kertoa esimerkiksi noiden ampumisen osapuolten edesottamuksista ennen ampumista niin silloin häntä pitää kannustaa puhumaan myös niistä muista asioista, jotka mahdollisesti liittyvät tuohon tapahtumaan. Eikä lasta saa silloin missään tapauksessa syyllistää tai keskeyttää. Eikä lapselle saa tuolloin laittaa sanoja suuhun, eli hänen pitää uskaltaa kertoa myös niistä asioista, joista hän on vaiennut. Enkä tässä lähde luettelemaan mitkä nuo asiat joista on vaiettu voivat olla.
Nimittäin tunne siitä, että ihminen itse tai joku muu olisi voinut ehkä estää tuon tapauksen on järkytyksen sekä epäuskon jälkeen seuraava luonnollinen reaktio. Ja tietenkin tällainen asia järkyttää meitä kaikkia, mutta syyllistäminen ei auta yhtään ketään.
https://yle.fi/a/74-20081706
https://yle.fi/a/74-20081725
https://yle.fi/a/74-20081762
MLL:n ohjeet miten tapauksesta pitäisi keskustella lapsen kanssa.
https://yle.fi/a/74-20081695
Kommentit
Lähetä kommentti