Punaisenmeren konflikti, jossa Jemenin huthi-kapinaliset ovat häirinneet laivaliikennettä erittäin tehokkaasti melko halpojen dronien avulla ovat osoittaneet sen, kuinka esimerkiksi laivaliikenteen riippuvuutta Suezin kanavasta pitäisi vähentää. Tietenkin Suezin kanava on tärkeä meriväylä, mutta sen ongelma on se, että tuon vesiväylän kohdalla oleva konflikti pysäyttää laivaliikenteen täysin. Ja samalla esimerkiksi juuri Punaisenmeren tärkeässä pisteessä oleva huthi-kapinallisten joukko pitää melko suurta joukkoa länsimaisia sota-aluksia jatkuvasti varattuina.
Tähän asti sota-alukset ovat onnistuneet torjumaan huthien lähettämiä droneja melko tehokkaasti, mutta samalla pitää huomioida se, että joka kerta kun kauppa-alukset joutuvat ajamaan sota-alusten saattamina, ovat nuo sota-alukset varattuina ja poissa muista tehtävistä. Ja sen takia meidän pitää muistaa se, että länsimailla on käytössään rajallinen määrä sota-aluksia kuten ohjushävittäjiä. Samalla tietenkin esimerkiksi ohjusten käyttö lisää kuljetuskustannuksia, koska tietenkin ammukset joita droneja vastaan käytetään maksavat rahaa. Eikä yksikään drone saa päästä läpi, koska osuma esimerkiksi tankkeriin voi olla tuhoisa, vaikka drone itse olisi hyvinkin pieni.
Yksi vaihtoehto olisi varustaa kauppa-alukset laser- tai muilla aseilla, jotta ne voivat puolustaa itseään droneja sekä merirosvoja vastaan. Eli jos jokaisen kauppa-aluksen perässä ajaa jatkuvasti sota-alus, niin se tekee merenkulusta hyvin kallista. Ja erityisesti Somalian ja mahdollisesti myös Jemenin rannikolla pitäisi kauppa-alusten pitää tarpeeksi etäisyyttä rannikkoon, josta nuo pelätyt merirovot operoivat.
Mutta tietenkin pitäisi miettiä myös sellaisia vaihtoehtoja, joiden avulla Suezin kanavan käytöstä voidaan luopua. Tuo vaatisi uutta ajattelua sekä kauppa-alusten koossa sekä niiden voimanlaitteissa. Esimerkiksi sylinteripurje voisi olla loistava väline, jolla saadaan aikaan selvää säästöä polttoaineen kulutuksessa. Sylinteripurje voi myös pyörittää generaattoreita, joilla laivaan kehitetään sähkövirtaa. Samoin laivat voidaan varustaa kokoontaitettavilla aurinkopaneeleilla.
Mutta sitten kun ajatellaan tilannetta, että laivan kokoa kasvatetaan niin, että sen avulla voidaan kuljettaa lastia halvemmalla, niin silloin ydinvoima voisi olla kannattava ratkaisu.
Hyväntoivonniemen sekä Etelä-Amerikan kärjessä olevan Draken salmen kautta, niin aluksen pitäisi silloin olla todella suuri. Tuolloin suuri lastin määrä tekisi siitä kustannustehokkaan sekä edullisen, koska kustannukset lastiyksikköä kuten konttia kohtaan olisivat matalammat.
Tuolloin kannattaisi miettiä myös ydinvoiman käyttöönottoa. Ydinkäyttöiset kauppa-alukset olisivat erittäin nopeita sekä tehokkaita. Ne olisivat niin nopeita, että ne pääsisivät pakoon jos niiden perässä ajaa joku epäilyttävä vene. Samoin ne voivat ajaa kaukana merellä, niin kaukana rannikosta, etteivät merirosvojen pienet veneet pääse niitä häiritsemään. Nuo alukset olisivat nykyaikaisen supertankkerin kokoisia tai niitä suurempia. Ne voivat purkaa lastinsa merellä ja pienemmät rahtialukset voivat kuljettaa ne tavaraterminaaliin.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/suomalainen-roottoripurje-teki-lapimurron-ennatyskaupassa-18-purjetta-airbusin-upouusiin-roro-aluksiin/bee29e55-1588-4626-bf1a-bd3a128571f3
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/uudenlainen-sylinteripurje-lupaa-saastaa-polttoainetta-jopa-90prosenttia-nain-se-vertautuisi-suomalaiseen-roottoripurjeeseen/a867fd89-d0cf-42f4-9dee-98d36651f798
Kommentit
Lähetä kommentti