Siirry pääsisältöön

Punaisenmeren konflikti ajaa merenkulkua keksimään uusia ratkaisuja.

Roottoripurje säästää polttoainekuluissa


Punaisenmeren konflikti, jossa Jemenin huthi-kapinaliset ovat häirinneet laivaliikennettä erittäin tehokkaasti melko halpojen dronien avulla ovat osoittaneet sen, kuinka esimerkiksi laivaliikenteen riippuvuutta Suezin kanavasta pitäisi vähentää. Tietenkin Suezin kanava on tärkeä meriväylä, mutta sen ongelma on se, että tuon vesiväylän kohdalla oleva konflikti pysäyttää laivaliikenteen täysin. Ja samalla esimerkiksi juuri Punaisenmeren tärkeässä pisteessä oleva huthi-kapinallisten joukko pitää melko suurta joukkoa länsimaisia sota-aluksia jatkuvasti varattuina. 

Tähän asti sota-alukset ovat onnistuneet torjumaan huthien lähettämiä droneja melko tehokkaasti, mutta samalla pitää huomioida se, että joka kerta kun kauppa-alukset joutuvat ajamaan sota-alusten saattamina, ovat nuo sota-alukset varattuina ja poissa muista tehtävistä. Ja sen takia meidän pitää muistaa se, että länsimailla on käytössään rajallinen määrä sota-aluksia kuten ohjushävittäjiä. Samalla tietenkin esimerkiksi ohjusten käyttö lisää kuljetuskustannuksia, koska tietenkin ammukset joita droneja vastaan käytetään maksavat rahaa. Eikä yksikään drone saa päästä läpi, koska osuma esimerkiksi tankkeriin voi olla tuhoisa, vaikka drone itse olisi hyvinkin pieni. 

Yksi vaihtoehto olisi varustaa kauppa-alukset laser- tai muilla aseilla, jotta ne voivat puolustaa itseään droneja sekä merirosvoja vastaan. Eli jos jokaisen kauppa-aluksen perässä ajaa jatkuvasti sota-alus, niin se tekee merenkulusta hyvin kallista. Ja erityisesti Somalian ja mahdollisesti myös Jemenin rannikolla pitäisi kauppa-alusten pitää tarpeeksi etäisyyttä rannikkoon, josta nuo pelätyt merirovot operoivat. 

Mutta tietenkin pitäisi miettiä myös sellaisia vaihtoehtoja, joiden avulla Suezin kanavan käytöstä voidaan luopua. Tuo vaatisi uutta ajattelua sekä kauppa-alusten koossa sekä niiden voimanlaitteissa. Esimerkiksi sylinteripurje voisi olla loistava väline, jolla saadaan aikaan selvää säästöä polttoaineen kulutuksessa. Sylinteripurje voi myös pyörittää generaattoreita, joilla laivaan kehitetään sähkövirtaa. Samoin laivat voidaan varustaa kokoontaitettavilla aurinkopaneeleilla. 

 Mutta sitten kun ajatellaan tilannetta, että laivan kokoa kasvatetaan niin, että sen avulla voidaan kuljettaa lastia halvemmalla, niin silloin ydinvoima voisi olla kannattava ratkaisu. 

Hyväntoivonniemen sekä Etelä-Amerikan kärjessä olevan Draken salmen kautta, niin aluksen pitäisi silloin olla todella suuri. Tuolloin suuri lastin määrä tekisi siitä kustannustehokkaan sekä edullisen, koska kustannukset lastiyksikköä kuten konttia kohtaan olisivat matalammat. 

Tuolloin kannattaisi miettiä myös ydinvoiman käyttöönottoa. Ydinkäyttöiset kauppa-alukset olisivat erittäin nopeita sekä tehokkaita. Ne olisivat niin nopeita, että ne pääsisivät pakoon jos niiden perässä ajaa joku epäilyttävä vene. Samoin ne voivat ajaa kaukana merellä, niin kaukana rannikosta, etteivät merirosvojen pienet veneet pääse niitä häiritsemään. Nuo alukset olisivat nykyaikaisen supertankkerin kokoisia tai niitä suurempia. Ne voivat purkaa lastinsa merellä ja pienemmät rahtialukset voivat kuljettaa ne tavaraterminaaliin. 


https://www.kauppalehti.fi/uutiset/suomalainen-roottoripurje-teki-lapimurron-ennatyskaupassa-18-purjetta-airbusin-upouusiin-roro-aluksiin/bee29e55-1588-4626-bf1a-bd3a128571f3


https://www.kauppalehti.fi/uutiset/uudenlainen-sylinteripurje-lupaa-saastaa-polttoainetta-jopa-90prosenttia-nain-se-vertautuisi-suomalaiseen-roottoripurjeeseen/a867fd89-d0cf-42f4-9dee-98d36651f798

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Miten EU:hun ja eritysesti Suomeen saadaan lisää yrityksiä? (Tulevaisuus on startupeissa)

Miten EU:hun ja eritysesti Suomeen saadaan lisää yrityksiä? (Tulevaisuus on startupeissa)  Miten EUhun saadaan lisää yrityksiä? Eli miten tehdään EUsta mielenkiintoinen alue sijoittajille, ja sitten tietenkin me voimme kysyä, että miten tehdään nimenomaan Suomesta sellainen alue, että se toisi rahaa myös maamme valtion kassaan? Verot ovat valtion pääasiallinen tulonlähde. Ja jos yhtiöt muuttavat pysyvästi ulkomaille, niin silloin ne eivät maksa maahamme veroja. Mikäli yhtiöt siirtyvät EUn ulkopuolelle, niin silloin ne eivät ole edes EU lainsäädännön ulottuvissa.  Startupien ongelma on siinä, että jos ne saavat vähänkin tunnettavuutta, niin silloin ne ostetaan ulkomaiseen omistukseen. Ja ulkomaiset yhtiöt eivät maksa maahamme veroja, jos niiden kotipaikka on vaikkapa Luxembourg. Maamme talous vaatii lisää rahaa ja paljon. Mutta se miten rahaa hankitaan on sitten hiukan hankalampi asia, koska myös esimerkiksi ulkomaisten sijoittajien pitäisi uskaltaa sijoittaa maahamme rahaansa....

Miksi Antti Hanhivaara katosi 14.10.2006

Videon voitte katsoa seuraavasta linkistä. Ja kommentteja on myös auton löytöpaikkaa esittävän kuvan yhteydessä. Mutta tästä filmistä seuraa sellainen ajatus, että onko Antti pantu kävelemään omasta autostaan?  https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/antti-hanhivaaran-isa-muistaa-tarkasti-viimeisen-tapaamisen-toivo-pojan-kohtalon-ratkeamisesta-elaa-vahvana-ei-han-hengissa-enaa-tule-vastaan/8262494#gs.eshz34 Eräoppaaksi valmistuneen Antti Hanhivaaran kohtalo on pysynyt arvoituksena. Seuraavana maanantaina hän olisi aloittanut työt metsäkoneen kuljettajana, mutta sitten tapahtui asia, joka on nostattanut otsikoita lehtiin vuosikausia. Ja viimeksi Keskisuomalainen on 7.9.2024 ottanut tämän katoamisen käsittelyyn. Tapauksessa huomioitavaa olisi se, että sitä on käsitelty todella suurella volyymillä. Ensi kerran itse törmäsin tapaukseen vuonna 2008, kun katsoin TVstä "Kadonneet" ohjelmaa, ja sitten myöhemmin olen säännöllisesti lukenut tästä tapauksesta eri medioista. Viimeinen havain...

Metsäkoneen kuljettajaa ohjeistettiin ajamaan raakkujen yli

"Raakkuja eli jokihelmisimpukoita siirrettiin turvaan ylävirran puhtaaseen veteen Suomussalmen Hukkajoella 23. elokuuta sen jälkeen, kun Stora Enson hakkuutyömaa ja joen yliajo oli sotkenut niiden elinympäristön. Kuva: Hannu Huttu / Lehtikuva" (HS, Suunnitelma paljastaa: Metsä­kone­kuskia ohjeistettiin ajamaan raakku­joen yli) Raakku eli jokihelmisimpukka on erittäin uhanalainen laji. Ja silti Stora Enson hakkuualueella olevan raakkuesiintymän yli oli ajettu. Siltä vähän vaikuttaa että teko on ollut tahallinen, tai ainakin metsäkoneen kuljettaja oli toiminut hakkuusuunnitelman mukaan. Se sitten on eri asia, että tiesikö konekuski raakuista, tai oliko tieto niistä päätynyt esimerkiksi hakkuusuunnitelman tekijöiden tietoon? Mutta tulos on se, että nuo raakut olivat kuolleet, ja Stora Enso ei ole suostunut kommentoimaan tätä asiaa, koska sen edustajat vetoavat poliisitutkintaan. Tietenkin tässä asiassa on voitu toimia siten, että konekuskeille on jätetty kertomatta raakuista, jo...