Siirry pääsisältöön

Miksi varjolaivaston alukset ovat entistä useammin tankkereita?



"Suomenlahdella poliisi ja rajavartioston haltuun ottama tankkeri Eagle S on osa Venäjän varjolaivastoa. Yle kuvasi alusta perjantaina." (https://yle.fi/a/74-20133620)

Öljy sekä erityisesti sen jalostustuotteet kuten bensiini ovat tuotteita, joita voidaan kaupata anonyymisti. Eli bensiinin kohdalla tuon tuotteen alkuperä voidaan salata erittäin tehokkaasti. Ja valmiiksi jalostettua bensiiniä voidaan sitten toimittaa periaatteessa suoraan bensiiniasemille. Näin voidaan sitten kiertää Venäjän talouspakotteita, ja varsinkin bensiiniä Venäjällä on yli oman tarpeen, ellei sitten jalostamoja vastaan hyökätä laajamittaisesti. Eli järjestelmä toimii siten, että asiakas saa venäjältä öljyä tai jotain öljyjalosteita sekä maakaasua alennettuun hintaan, ja sitten suorittaa sen eteenpäin myynnin. 

Venäjä saa tuosta kaupasta varustelukassaansa miljardeja euroja. Mutta sitten voidaan todeta että se miten paljon rahaa Venäjä saa ei ole niin merkittävää. Merkittävää on se, että mitä Venäjä voi tuolla rahalla ostaa. Tai sitten mielenkiintoinen kysymys on se, että palaavatko nuo tankkerit ehkä Venäjälle tyhjinä, vai onko niihin varastoitu kieltotavaraa kuten elektroniikkaa. 

Tuon öljyjalosteen ostaja voi vastikkeeksi toimittaa Venäjälle esimerkiksi droneja tai muita vastaavia tuotteita, joita tarvitaan sodankäynnissä. Joten tietenkin tämä tapa toimia on hyödyllistä Venäjälle sekä muille toiminnassa mukana oleville tahoille. Jos öljytuote tai maakaasu sitten siirretään toiseen tankkeriin, ja tuolle lastille on olemassa väärät paperit, niin silloin tietenkin on aivan mahdollista, että tätä tuotetta myydään jopa läheisellä huoltoasemalla. Tuolloin lasti merkitään lastatuksi alukseen jossain laillisessa satamassa, mutta sitten se kuitenkin siirretään asiakkaalle toisesta tankkerista. 

Venäjän varjolaivasto on erittäin suuri riski, koska nuo alukset eivät välttämättä käytä kansainvälistä merenkulkujärjestelmää, tai niiden miehistöt saattavat olla epäpäteviä, eikä kukaan varmaan tiedä myöskään sitä, millaiset lupakirjat noiden alusten päälliköillä on. Eikä ole niinkään varmaa että jos jossain Cookin saarilla on rekisteröity aluksia, niin että kaikki varjolaivaston alukset olisivat edes missään rekistereissä. Todellisuudessa osa noista aluksista saattaa olla virallisesti romutettuja, ja jollain Cookin saarille rekisteröityjen alusten papereita on saatettu kopioida muille aluksille, ja noilla varjolaivaston aluksilla saattaa olla samoja nimiä. Osa noista tankkereista on saattanut myös toimia esimerkiksi vakoilualuksina. 


https://yle.fi/a/74-20133620

Eli ne on saatettu rakentaa Venäjällä tai jopa Neuvostoliitossa, ja sitten varustaa vakoilulaitteistolla. Kun varjolaivastoa on sitten alettu rakentaa, niin nuo vakoilulaitteet on ilmeisesti purettu pois, ja laivat on liputettu jonnekin kauas pois. Siis tämän takia esimerkiksi Eagle S aluksen miehistö on Georgiasta sekä Intiasta, jotta heidän avullaan estetään mahdollisten GRUn jäsenten jäljittäminen. Todellisuudessa nykyaikaista signaalitiedustelulaitteistoa voidaan operoida etäkäytön avulla. Eikä laivan koko miehistön tarvitse olla mukana vakoilussa. Jos laitteisto on helposti irrotettava, niin se on voitu kuljettaa pois aluksesta vaikkapa Pietarissa. 

Mutta siis varjolaivasto ei ole oikeastaan aivan uusi asia, vaikka se tässä laajuudessaan on toiminut vasta Ukrainan sodan alusta. Ennenkin Neuvostoliiton ja myöhemmin Venäjän tiedustelu on käyttänyt esimerkiksi troolareita elektroniseen tiedusteluun, sekä kuljettamaan varusteita ulkomailla toimiville tiedustelu- ja muille yksiköille kuten erikoisjoukkojen, Spetsnazin sekä GRUn operaattoreita. Venäjä ei ole ainoa maa, jota on epäilty käyttäneen troolareita sekä muita siviilialuksia varusteiden sekä henkilökunnan toimittamiseen vieraaseen maahan tai agenttien sekä vientikiellossa olevien tavaroiden kuljettamiseen maihin, joihin niitä ei saisi kuljettaa. Samoin esimerkiksi kidnappaus-operaatioissa on käytetty joskus noita pahamaineisia troolareita. 

Periaatteessa LNG tankkeri voidaan muuttaa hyvin helposti maailman suurimmaksi FAE pommiksi. Eli tuolloin laivan nestekaasusäiliöt muutetaan aerosolipommeiksi, joiden teho riittää kokonaisen kaupungin tuhoamiseen. Ja Venäjän piittaamattomuus omien sotilaiden hengestä merkitsee sitä, että tällainen uhka on todellinen. Tuolloin kyseinen alus voidaan ajaa lähelle sotasatamaa ja räjäyttää. 

Se mikä Venäjän varjolaivastossa pelottaa on tietenkin mahdollisuus, että nuo tankkerit ajavat karille. Suomenlahden kohdalla tapahtuva öljyvahinko on erittäin kallis puhdistaa. Eikä noilla aluksilla ole aina vakuutuksia. Toinen pelottava kysymys on se, että kuka muu noilla aluksilla operoi? Eli Venäjän mafia voi aivan hyvin käyttää noita samoja aluksia esimerkiksi aseiden tai huumeiden salakuljetukseen. Nimittäin noiden alusten miehistöllä voi olla myös muita kuin virallisia suhteita Venäjään. Eli teoriassa noiden varjolaivaston alusten kansilta voidaan lähetellä esimerkiksi droneja, joilla asiakkaille toimitetaan vaikkapa aseita tai huumeita. 

https://yle.fi/a/74-20133620


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Miten EU:hun ja eritysesti Suomeen saadaan lisää yrityksiä? (Tulevaisuus on startupeissa)

Miten EU:hun ja eritysesti Suomeen saadaan lisää yrityksiä? (Tulevaisuus on startupeissa)  Miten EUhun saadaan lisää yrityksiä? Eli miten tehdään EUsta mielenkiintoinen alue sijoittajille, ja sitten tietenkin me voimme kysyä, että miten tehdään nimenomaan Suomesta sellainen alue, että se toisi rahaa myös maamme valtion kassaan? Verot ovat valtion pääasiallinen tulonlähde. Ja jos yhtiöt muuttavat pysyvästi ulkomaille, niin silloin ne eivät maksa maahamme veroja. Mikäli yhtiöt siirtyvät EUn ulkopuolelle, niin silloin ne eivät ole edes EU lainsäädännön ulottuvissa.  Startupien ongelma on siinä, että jos ne saavat vähänkin tunnettavuutta, niin silloin ne ostetaan ulkomaiseen omistukseen. Ja ulkomaiset yhtiöt eivät maksa maahamme veroja, jos niiden kotipaikka on vaikkapa Luxembourg. Maamme talous vaatii lisää rahaa ja paljon. Mutta se miten rahaa hankitaan on sitten hiukan hankalampi asia, koska myös esimerkiksi ulkomaisten sijoittajien pitäisi uskaltaa sijoittaa maahamme rahaansa....

Miksi Antti Hanhivaara katosi 14.10.2006

Videon voitte katsoa seuraavasta linkistä. Ja kommentteja on myös auton löytöpaikkaa esittävän kuvan yhteydessä. Mutta tästä filmistä seuraa sellainen ajatus, että onko Antti pantu kävelemään omasta autostaan?  https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/antti-hanhivaaran-isa-muistaa-tarkasti-viimeisen-tapaamisen-toivo-pojan-kohtalon-ratkeamisesta-elaa-vahvana-ei-han-hengissa-enaa-tule-vastaan/8262494#gs.eshz34 Eräoppaaksi valmistuneen Antti Hanhivaaran kohtalo on pysynyt arvoituksena. Seuraavana maanantaina hän olisi aloittanut työt metsäkoneen kuljettajana, mutta sitten tapahtui asia, joka on nostattanut otsikoita lehtiin vuosikausia. Ja viimeksi Keskisuomalainen on 7.9.2024 ottanut tämän katoamisen käsittelyyn. Tapauksessa huomioitavaa olisi se, että sitä on käsitelty todella suurella volyymillä. Ensi kerran itse törmäsin tapaukseen vuonna 2008, kun katsoin TVstä "Kadonneet" ohjelmaa, ja sitten myöhemmin olen säännöllisesti lukenut tästä tapauksesta eri medioista. Viimeinen havain...

Metsäkoneen kuljettajaa ohjeistettiin ajamaan raakkujen yli

"Raakkuja eli jokihelmisimpukoita siirrettiin turvaan ylävirran puhtaaseen veteen Suomussalmen Hukkajoella 23. elokuuta sen jälkeen, kun Stora Enson hakkuutyömaa ja joen yliajo oli sotkenut niiden elinympäristön. Kuva: Hannu Huttu / Lehtikuva" (HS, Suunnitelma paljastaa: Metsä­kone­kuskia ohjeistettiin ajamaan raakku­joen yli) Raakku eli jokihelmisimpukka on erittäin uhanalainen laji. Ja silti Stora Enson hakkuualueella olevan raakkuesiintymän yli oli ajettu. Siltä vähän vaikuttaa että teko on ollut tahallinen, tai ainakin metsäkoneen kuljettaja oli toiminut hakkuusuunnitelman mukaan. Se sitten on eri asia, että tiesikö konekuski raakuista, tai oliko tieto niistä päätynyt esimerkiksi hakkuusuunnitelman tekijöiden tietoon? Mutta tulos on se, että nuo raakut olivat kuolleet, ja Stora Enso ei ole suostunut kommentoimaan tätä asiaa, koska sen edustajat vetoavat poliisitutkintaan. Tietenkin tässä asiassa on voitu toimia siten, että konekuskeille on jätetty kertomatta raakuista, jo...