"Suomenlahdella poliisi ja rajavartioston haltuun ottama tankkeri Eagle S on osa Venäjän varjolaivastoa. Yle kuvasi alusta perjantaina." (https://yle.fi/a/74-20133620)
Öljy sekä erityisesti sen jalostustuotteet kuten bensiini ovat tuotteita, joita voidaan kaupata anonyymisti. Eli bensiinin kohdalla tuon tuotteen alkuperä voidaan salata erittäin tehokkaasti. Ja valmiiksi jalostettua bensiiniä voidaan sitten toimittaa periaatteessa suoraan bensiiniasemille. Näin voidaan sitten kiertää Venäjän talouspakotteita, ja varsinkin bensiiniä Venäjällä on yli oman tarpeen, ellei sitten jalostamoja vastaan hyökätä laajamittaisesti. Eli järjestelmä toimii siten, että asiakas saa venäjältä öljyä tai jotain öljyjalosteita sekä maakaasua alennettuun hintaan, ja sitten suorittaa sen eteenpäin myynnin.
Venäjä saa tuosta kaupasta varustelukassaansa miljardeja euroja. Mutta sitten voidaan todeta että se miten paljon rahaa Venäjä saa ei ole niin merkittävää. Merkittävää on se, että mitä Venäjä voi tuolla rahalla ostaa. Tai sitten mielenkiintoinen kysymys on se, että palaavatko nuo tankkerit ehkä Venäjälle tyhjinä, vai onko niihin varastoitu kieltotavaraa kuten elektroniikkaa.
Tuon öljyjalosteen ostaja voi vastikkeeksi toimittaa Venäjälle esimerkiksi droneja tai muita vastaavia tuotteita, joita tarvitaan sodankäynnissä. Joten tietenkin tämä tapa toimia on hyödyllistä Venäjälle sekä muille toiminnassa mukana oleville tahoille. Jos öljytuote tai maakaasu sitten siirretään toiseen tankkeriin, ja tuolle lastille on olemassa väärät paperit, niin silloin tietenkin on aivan mahdollista, että tätä tuotetta myydään jopa läheisellä huoltoasemalla. Tuolloin lasti merkitään lastatuksi alukseen jossain laillisessa satamassa, mutta sitten se kuitenkin siirretään asiakkaalle toisesta tankkerista.
Venäjän varjolaivasto on erittäin suuri riski, koska nuo alukset eivät välttämättä käytä kansainvälistä merenkulkujärjestelmää, tai niiden miehistöt saattavat olla epäpäteviä, eikä kukaan varmaan tiedä myöskään sitä, millaiset lupakirjat noiden alusten päälliköillä on. Eikä ole niinkään varmaa että jos jossain Cookin saarilla on rekisteröity aluksia, niin että kaikki varjolaivaston alukset olisivat edes missään rekistereissä. Todellisuudessa osa noista aluksista saattaa olla virallisesti romutettuja, ja jollain Cookin saarille rekisteröityjen alusten papereita on saatettu kopioida muille aluksille, ja noilla varjolaivaston aluksilla saattaa olla samoja nimiä. Osa noista tankkereista on saattanut myös toimia esimerkiksi vakoilualuksina.
https://yle.fi/a/74-20133620
Eli ne on saatettu rakentaa Venäjällä tai jopa Neuvostoliitossa, ja sitten varustaa vakoilulaitteistolla. Kun varjolaivastoa on sitten alettu rakentaa, niin nuo vakoilulaitteet on ilmeisesti purettu pois, ja laivat on liputettu jonnekin kauas pois. Siis tämän takia esimerkiksi Eagle S aluksen miehistö on Georgiasta sekä Intiasta, jotta heidän avullaan estetään mahdollisten GRUn jäsenten jäljittäminen. Todellisuudessa nykyaikaista signaalitiedustelulaitteistoa voidaan operoida etäkäytön avulla. Eikä laivan koko miehistön tarvitse olla mukana vakoilussa. Jos laitteisto on helposti irrotettava, niin se on voitu kuljettaa pois aluksesta vaikkapa Pietarissa.
Mutta siis varjolaivasto ei ole oikeastaan aivan uusi asia, vaikka se tässä laajuudessaan on toiminut vasta Ukrainan sodan alusta. Ennenkin Neuvostoliiton ja myöhemmin Venäjän tiedustelu on käyttänyt esimerkiksi troolareita elektroniseen tiedusteluun, sekä kuljettamaan varusteita ulkomailla toimiville tiedustelu- ja muille yksiköille kuten erikoisjoukkojen, Spetsnazin sekä GRUn operaattoreita. Venäjä ei ole ainoa maa, jota on epäilty käyttäneen troolareita sekä muita siviilialuksia varusteiden sekä henkilökunnan toimittamiseen vieraaseen maahan tai agenttien sekä vientikiellossa olevien tavaroiden kuljettamiseen maihin, joihin niitä ei saisi kuljettaa. Samoin esimerkiksi kidnappaus-operaatioissa on käytetty joskus noita pahamaineisia troolareita.
Periaatteessa LNG tankkeri voidaan muuttaa hyvin helposti maailman suurimmaksi FAE pommiksi. Eli tuolloin laivan nestekaasusäiliöt muutetaan aerosolipommeiksi, joiden teho riittää kokonaisen kaupungin tuhoamiseen. Ja Venäjän piittaamattomuus omien sotilaiden hengestä merkitsee sitä, että tällainen uhka on todellinen. Tuolloin kyseinen alus voidaan ajaa lähelle sotasatamaa ja räjäyttää.
Se mikä Venäjän varjolaivastossa pelottaa on tietenkin mahdollisuus, että nuo tankkerit ajavat karille. Suomenlahden kohdalla tapahtuva öljyvahinko on erittäin kallis puhdistaa. Eikä noilla aluksilla ole aina vakuutuksia. Toinen pelottava kysymys on se, että kuka muu noilla aluksilla operoi? Eli Venäjän mafia voi aivan hyvin käyttää noita samoja aluksia esimerkiksi aseiden tai huumeiden salakuljetukseen. Nimittäin noiden alusten miehistöllä voi olla myös muita kuin virallisia suhteita Venäjään. Eli teoriassa noiden varjolaivaston alusten kansilta voidaan lähetellä esimerkiksi droneja, joilla asiakkaille toimitetaan vaikkapa aseita tai huumeita.
https://yle.fi/a/74-20133620
Kommentit
Lähetä kommentti