Siirry pääsisältöön

Moskovan ilmapuolustus

Periaatteessa Moskovan puolustukseksi on rakennettu maailman tehokkaimmalta näyttävä ilmapuolustus, johon kuuluu myös ydinkärkeä kantava, maailman ainoa toimiva ABM, eli mannertenvälisten ballististen ohjusten torjuntaan tarkoitettu järjestelmäjärjestelmä, jonka tehtäviin kuuluu Moskovaa kohti ammuttujen ballististen ohjusten tuhoaminen. Samoin järjestelmän ensimmäisen ohjuksen ABM-1 järjestelmän tehtävänä saattaa yhä olla Moskovaa uhkaavien kapinallis- tai vihollisjoukkojen tuhoaminen, eli kyseessä olisi ehkä monitoimiohjus, jolla voidaan iskeä maa- ja ilmakohteisiin. Mutta sitten siihen tekniikkaan mitä nuo Moskovan ilmavalvontajärjestelmät käyttävät. Eli onko Moskovan ilmapuolustusta modernisoitu Kylmän Sodan jälkeen? 

ABM-1 järjestelmä toimi siten että tutka seuraa ohjuksen nousua, ja sitten tuon aseen kärki laukaistaan etälaukaisimella. Ja jos tuota radiosignaalia häiritään niin kyseinen ohjus saattaa  olla tehoton. Periaatteessa ABM-1 järjestelmän toimivuudesta ei ole tietoja. Ja joidenkin tietojen mukaan tuo komento-ohjattu eli radio-ohjattu ohjus on ehkä vedetty pois käytöstä. Tuota ohjainta on periaatteessa melko helppo häiritä, jos sitä ei ole koodattu. Jos kyseessä on analoginen järjestelmä, niin silloin kyseessä on auttamattoman vanhentunut ohjus.  On mahdollista että tuo ohjus on välillä poistettu palveluksesta mutta sitten palautettu takaisin. 

Virallisesti nuo aseet on korvattu uudemmilla, mutta nuo uudemmat aseet ABM-3 ja ABM-4 on otettu palveluskäyttöön vuosien 1978 ja 1988 välillä. ABM-3 eli 53T6 sekä sen sisarmallin ABM-4 (A135) suunnittelu alkoi vuonna 1978, mutta aseet saatiin valmiiksi vasta vuonna 1988. ABM-3a on valmistettu 68 kappaletta. Ja ABM-4ää on valmistettu myös 68 kappaletta. Palveluksessa ne ovat ilmeisesti olleet ainakin vuodesta 1995 lähtien. Vuonna 2018 ABM-4 järjestelmää on modernisoitu. Mutta siis ovatko nuo ohjukset vain päivitettyjä Galosh-ohjuksia on sitten arvailun varassa. 





"Neuvostoliitto rakensi maailman ainoan toimivan ballististen ohjusten (ABM) järjestelmän Moskovan ympärille 1970-luvulla. Vuodesta 1980 lähtien he paransivat ja laajensivat tätä järjestelmää. Tässä vuoden 1983 kuvassa esitetään kaksi näistä parannuksista: siilopohjainen ydinkärkinen Gazelle-torjuntaohjus ja uusi suuri tutka, joka on tarkoitettu ohjaamaan ABM- järjestelmän toimintaa". (Käännetty: https://en.wikipedia.org/wiki/53T6#/media/File:ABM_Pushkino.jpg)

53T6  (ABM-3 "Gazelle)  ja  A-135 (ABM-4  "Gorgon") järjestelmät ovat korvanneet tuon  Galosh-järjestelmän. Mutta saattaa olla että ne ovat oikeastaan vain päivitettyjä versioita tuosta aseesta. 

Eli nojaako tuo laitteisto samaan teknologiaan, mitä käytettiin 1990-luvun lopulla, vai onko noita järjestelmiä ajanmukaistettu?  Moskovan ilmapuolustus on tietenkin näyttävä järjestelmä, mutta sen ongelmana on se, että nuo järjestelmät saattavat olla vanhentuneita. Eli noilla tutkilla on ehkä vaikeuksia nähdä pienikokoisia ilma-aluksia kuten drooneja, joita väitetään räjähdelleen Kremlin yläpuolella. Moskovan ilmapuolustus on joskus nähty myös narsismin symbolina, koska sen tehtävänä on ensisijaisesti suojella Kremlin johtoa ja vasta toissijaisesti tavallisia ihmisiä. Kun saksalainen Mathias Rust lensi aikoinaan Cessna-koneella Punaiselle torille, niin se osoitti sen, että jo tuolloin Moskovan ilmapuolustuksessa oli vaarallisia aukkoja. Ja uskoisin että jos noita aukkoja ei ole paikattu, niin silloin tietenkin Moskovan ilmapuolustus on tehoton. 

Tietenkin tuota asiaa voidaan pohtia monelta kannalta, mutta kuitenkin Rust pääsi tuolloin vuonna 1987 laskeutumaan Moskovan punaiselle torille. Mathias Rustista kertovan Wikipedia-sivun mukaan Neuvostoliiton ilmavalvonta oli havainnut valkoisen pienkoneen sekä lähettänyt ilmaan kaksi hävittäjää, jotka eivät saaneet lupaa ampua kohdetta alas. Itse hiukan ihmettelen tätä asiaa, koska Neuvostoliitto on ennenkin ampunut alas lentokoneita, jotka olivat loukanneet sen ilmatilaa. Ja tärkeimpänä tapauksena on tietenkin KAL-007 tapaus vuodelta 1983, jolloin Neuvostoliiton hävittäjät ampuivat alas korealaisen jumbojetin, ja kaikki koneessa olleet 269 henkilöä olivat kuolleet. Eli miksi he olisivat empineet pienkoneen kanssa. Tuota konetta ei oltu ainakaan tutkassa nähty. koska havainto koskee valkoista konetta. Ja tutka ei näe koneen värejä. Mutta kuten tiedämme, niin Kremlin päällä räjähtäneet droonit voivat olla pelkkää propagandaa, jonka avulla Putin tai hänen tukijansa etsivät syytä hyökätä oppositiota vastaan tehokkaammin. Tai sitten jos nuo droonit ovat todellisia, niin silloin niiden takana voi olla kuka vain. 

Eli kyseessä voi olla yritys kaapata valta Venäjällä tai sitten joku voi haluta tehdä Putiniin vaikutusta luovimalla hänen lähipiiriinsä esiintymällä hengenpelastajana. Todellisuudessa kukaan ei välttämättä tiedä kuka tai mikä on tuollaisten iskujen takana. Ja kun ajatellaan esimerkiksi henkilöitä, jotka ovat pudonneet parvekkeelta, niin toki käskyn noihin putoamisiin on saattanut antaa Vladimir Putin. Mutta sen on myös voinut antaa kuka vain joka on väittänyt puhuvansa Putinin nimissä. Saattaa olla niin, että Venäjällä käydään jo valtataistelua. Eli tuolloin Ukraina olisi loistava syntipukki iskuille, joiden tarkoitus on harventaa Putinin seuraajaehdokkaita. Se mitä me länsimaissa näemme ja kuulemme saattaa poiketa huomattavasti siitä, mitä Venäjällä puhutaan tai on sopivaa puhua. 

 https://yle.fi/a/74-20030361

https://en.wikipedia.org/wiki/ABM-1_Galosh

https://fi.wikipedia.org/wiki/ABM-1_Galosh

https://en.wikipedia.org/wiki/A-135_anti-ballistic_missile_system  (ABM-4)

https://en.wikipedia.org/wiki/53T6 (ABM-3)

https://fi.wikipedia.org/wiki/Korean_Airin_lento_007

https://fi.wikipedia.org/wiki/Mathias_Rust

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Miten EU:hun ja eritysesti Suomeen saadaan lisää yrityksiä? (Tulevaisuus on startupeissa)

Miten EU:hun ja eritysesti Suomeen saadaan lisää yrityksiä? (Tulevaisuus on startupeissa)  Miten EUhun saadaan lisää yrityksiä? Eli miten tehdään EUsta mielenkiintoinen alue sijoittajille, ja sitten tietenkin me voimme kysyä, että miten tehdään nimenomaan Suomesta sellainen alue, että se toisi rahaa myös maamme valtion kassaan? Verot ovat valtion pääasiallinen tulonlähde. Ja jos yhtiöt muuttavat pysyvästi ulkomaille, niin silloin ne eivät maksa maahamme veroja. Mikäli yhtiöt siirtyvät EUn ulkopuolelle, niin silloin ne eivät ole edes EU lainsäädännön ulottuvissa.  Startupien ongelma on siinä, että jos ne saavat vähänkin tunnettavuutta, niin silloin ne ostetaan ulkomaiseen omistukseen. Ja ulkomaiset yhtiöt eivät maksa maahamme veroja, jos niiden kotipaikka on vaikkapa Luxembourg. Maamme talous vaatii lisää rahaa ja paljon. Mutta se miten rahaa hankitaan on sitten hiukan hankalampi asia, koska myös esimerkiksi ulkomaisten sijoittajien pitäisi uskaltaa sijoittaa maahamme rahaansa....

Miksi Antti Hanhivaara katosi 14.10.2006

Videon voitte katsoa seuraavasta linkistä. Ja kommentteja on myös auton löytöpaikkaa esittävän kuvan yhteydessä. Mutta tästä filmistä seuraa sellainen ajatus, että onko Antti pantu kävelemään omasta autostaan?  https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/antti-hanhivaaran-isa-muistaa-tarkasti-viimeisen-tapaamisen-toivo-pojan-kohtalon-ratkeamisesta-elaa-vahvana-ei-han-hengissa-enaa-tule-vastaan/8262494#gs.eshz34 Eräoppaaksi valmistuneen Antti Hanhivaaran kohtalo on pysynyt arvoituksena. Seuraavana maanantaina hän olisi aloittanut työt metsäkoneen kuljettajana, mutta sitten tapahtui asia, joka on nostattanut otsikoita lehtiin vuosikausia. Ja viimeksi Keskisuomalainen on 7.9.2024 ottanut tämän katoamisen käsittelyyn. Tapauksessa huomioitavaa olisi se, että sitä on käsitelty todella suurella volyymillä. Ensi kerran itse törmäsin tapaukseen vuonna 2008, kun katsoin TVstä "Kadonneet" ohjelmaa, ja sitten myöhemmin olen säännöllisesti lukenut tästä tapauksesta eri medioista. Viimeinen havain...

Metsäkoneen kuljettajaa ohjeistettiin ajamaan raakkujen yli

"Raakkuja eli jokihelmisimpukoita siirrettiin turvaan ylävirran puhtaaseen veteen Suomussalmen Hukkajoella 23. elokuuta sen jälkeen, kun Stora Enson hakkuutyömaa ja joen yliajo oli sotkenut niiden elinympäristön. Kuva: Hannu Huttu / Lehtikuva" (HS, Suunnitelma paljastaa: Metsä­kone­kuskia ohjeistettiin ajamaan raakku­joen yli) Raakku eli jokihelmisimpukka on erittäin uhanalainen laji. Ja silti Stora Enson hakkuualueella olevan raakkuesiintymän yli oli ajettu. Siltä vähän vaikuttaa että teko on ollut tahallinen, tai ainakin metsäkoneen kuljettaja oli toiminut hakkuusuunnitelman mukaan. Se sitten on eri asia, että tiesikö konekuski raakuista, tai oliko tieto niistä päätynyt esimerkiksi hakkuusuunnitelman tekijöiden tietoon? Mutta tulos on se, että nuo raakut olivat kuolleet, ja Stora Enso ei ole suostunut kommentoimaan tätä asiaa, koska sen edustajat vetoavat poliisitutkintaan. Tietenkin tässä asiassa on voitu toimia siten, että konekuskeille on jätetty kertomatta raakuista, jo...