Siirry pääsisältöön

Miten vain epäonnistumiset muistetaan?

Mediassa huomioidaan usein vain sellaisia asioita, jotka ovat jotenkin negatiivisia. Ja tietenkin jos puhumme esimerkiksi sotilasvälineistä, niin niistä ei juuri muuta tietoa edes jaeta kuin sitä, missä mikäkin kone on jollain tavoin epäonnistunut. USA ei usko MQ-9 koneista olevan Ukrainalle mitään hyötyä, mutta toisaalta varmaan kaikki ymmärtävät, että nekin ovat tyhjää parempia. Ukrainassa on tietenkin käytössä jo paljon tuota vuonna 2001 ensilentonsa tehnyttä dronea kehittyneempiä sekä parempia droneja. Mutta käytöstä poistettavia Reapereita voisi käyttää esimerkiksi lentävinä maaleina, joiden avulla voidaan paikantaa myös Venäjän ohjuspattereita. 

MQ-9 "Reaper" on tietenkin iso ja hidas. Mutta toisaalta tuo kone lentää hyvin korkealla, ja jos sitten taas puhutaan siitä, miten loistava venäläinen IT on, niin silti kuitenkin Reaper kykenee havaitsemaan kohteen ennen kuin ohjus osuu siihen. Yksi tuon koneen tehtävistä on ollut korvata miehitetyt U-2 tai oikeastaan TR-1 tiedustelukoneet niiden taktisissa tehtävissä. Eli TR-1 koneen joka on U-2n taktinen versio tehtäviin kuuluu lentää operaatioalueen yläpuolella sekä välittää tietoja tykistölle, muille lentokoneille sekä esimerkiksi tankeille. Noita stratosfäärissä lentäviä koneita pitkine siipineen voidaan helposti pitää helppona maalina, mutta jostain syystä noita TR-1 koneita ei ainakaan virallisesti ole menetetty, jos ne lentävät rintaman yläpuolella. 

Eli jos sitten taas ajatellaan esimerkiksi sitä, että tuo korkealla lentävä lentolaite on jotenkin helppo maali, niin me voimme aina muistella esimerkiksi Lockheed U-2 vakoilukoneita, joiden piti myös olla verraten helppoja maaleja. Kuitenkaan nuo stratosfääriin nousevat vakoilukoneet eivät ole aivan niin helppoja kohteita, kuten esimerkiksi Francis "Gary" Powersin tapaus, missä U-2 kone ammuttiin alas Neuvostoliiton ilmatilassa saattaisi antaa ymmärtää. Vuonna 1960 USAn Lockheed U-2 kone ammuttiin alas Neuvostoliiton ilmatilassa, ja tuo tapaus yhdessä Kuuban yllä sattuneen vastaavan tapauksen kanssa saivat suurta huomiota. 

Yllä: MQ-9




Yllä: Lockheed U-2

Samoin Serbian IT-tykistön toimintaa, jossa F-117 stealth hävittäjä ammuttiin alas suitsutetaan maailmalla. Eli jos noita tapauksia tarkastellaan ainoina noista koneista sekä niiden toiminnasta kertovina asioina, niin silloin tietenkin mieleen tulee heti, että F-117 sekä U-2 ovat suuria munauksia, joiden toiminta on ainoastaan vaarantanut noiden lentäjien hengen. Kukaan ei varmaan koskaan ole kirjoittanut artikkelia noiden koneiden onnistuneista tehtävistä. 

Samoin jos me sitten tuijotamme esimerkiksi Reaperin toimintaa, ja ainoa käytetty lähde on tapaus, jossa Mustameren päällä lentänyt MQ-9 törmäsi Su-27 hävittäjän kanssa, niin tuokin kone on fiasko eli istuva maalitaulu, jolla ei ole muuta tehtävää kuin odottaa että venäläinen hävittäjä ampuu sen alas tai törmää siihen. 

Siis ovatko nuo edellä luetellut koneet huonoja siksi, että ne on ammuttu alas? Kun me sitten tarkastelemme sitä mallia, missä negatiiviset uutiset ylikorostavat joidenkin välineiden huonoutta, niin me huomaamme yhden asian. Nimittäin media tuskin koskaan huomaa noiden järjestelmien kuten tässä tapauksessa lentolaitteiden onnistuneita suorituksia. Vai onko noista varusteista koskaan itseasiassa kirjoitettu muuta kuin niitä kohdanneista onnettomuuksista? Siis onko varuste huono vai hyvä? Siihen vaikuttaa tietenkin suuresti kuinka monta onnistunutta tehtävää sillä on ollut suhteessa tuohon alas ampumiseen. 

https://www.uusisuomi.fi/uutiset/se-on-iso-ja-hidas-usan-mukaan-venalainen-ilmatorjunta-niittaisi-mq-9t-ukrainassa-kertoo-lehti/46f1d171-d007-4927-a2cc-036067173474


https://en.wikipedia.org/wiki/General_Atomics_MQ-9_Reaper


https://en.wikipedia.org/wiki/1960_U-2_incident


https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_U-2

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Miten EU:hun ja eritysesti Suomeen saadaan lisää yrityksiä? (Tulevaisuus on startupeissa)

Miten EU:hun ja eritysesti Suomeen saadaan lisää yrityksiä? (Tulevaisuus on startupeissa)  Miten EUhun saadaan lisää yrityksiä? Eli miten tehdään EUsta mielenkiintoinen alue sijoittajille, ja sitten tietenkin me voimme kysyä, että miten tehdään nimenomaan Suomesta sellainen alue, että se toisi rahaa myös maamme valtion kassaan? Verot ovat valtion pääasiallinen tulonlähde. Ja jos yhtiöt muuttavat pysyvästi ulkomaille, niin silloin ne eivät maksa maahamme veroja. Mikäli yhtiöt siirtyvät EUn ulkopuolelle, niin silloin ne eivät ole edes EU lainsäädännön ulottuvissa.  Startupien ongelma on siinä, että jos ne saavat vähänkin tunnettavuutta, niin silloin ne ostetaan ulkomaiseen omistukseen. Ja ulkomaiset yhtiöt eivät maksa maahamme veroja, jos niiden kotipaikka on vaikkapa Luxembourg. Maamme talous vaatii lisää rahaa ja paljon. Mutta se miten rahaa hankitaan on sitten hiukan hankalampi asia, koska myös esimerkiksi ulkomaisten sijoittajien pitäisi uskaltaa sijoittaa maahamme rahaansa....

Miksi Antti Hanhivaara katosi 14.10.2006

Videon voitte katsoa seuraavasta linkistä. Ja kommentteja on myös auton löytöpaikkaa esittävän kuvan yhteydessä. Mutta tästä filmistä seuraa sellainen ajatus, että onko Antti pantu kävelemään omasta autostaan?  https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/antti-hanhivaaran-isa-muistaa-tarkasti-viimeisen-tapaamisen-toivo-pojan-kohtalon-ratkeamisesta-elaa-vahvana-ei-han-hengissa-enaa-tule-vastaan/8262494#gs.eshz34 Eräoppaaksi valmistuneen Antti Hanhivaaran kohtalo on pysynyt arvoituksena. Seuraavana maanantaina hän olisi aloittanut työt metsäkoneen kuljettajana, mutta sitten tapahtui asia, joka on nostattanut otsikoita lehtiin vuosikausia. Ja viimeksi Keskisuomalainen on 7.9.2024 ottanut tämän katoamisen käsittelyyn. Tapauksessa huomioitavaa olisi se, että sitä on käsitelty todella suurella volyymillä. Ensi kerran itse törmäsin tapaukseen vuonna 2008, kun katsoin TVstä "Kadonneet" ohjelmaa, ja sitten myöhemmin olen säännöllisesti lukenut tästä tapauksesta eri medioista. Viimeinen havain...

Metsäkoneen kuljettajaa ohjeistettiin ajamaan raakkujen yli

"Raakkuja eli jokihelmisimpukoita siirrettiin turvaan ylävirran puhtaaseen veteen Suomussalmen Hukkajoella 23. elokuuta sen jälkeen, kun Stora Enson hakkuutyömaa ja joen yliajo oli sotkenut niiden elinympäristön. Kuva: Hannu Huttu / Lehtikuva" (HS, Suunnitelma paljastaa: Metsä­kone­kuskia ohjeistettiin ajamaan raakku­joen yli) Raakku eli jokihelmisimpukka on erittäin uhanalainen laji. Ja silti Stora Enson hakkuualueella olevan raakkuesiintymän yli oli ajettu. Siltä vähän vaikuttaa että teko on ollut tahallinen, tai ainakin metsäkoneen kuljettaja oli toiminut hakkuusuunnitelman mukaan. Se sitten on eri asia, että tiesikö konekuski raakuista, tai oliko tieto niistä päätynyt esimerkiksi hakkuusuunnitelman tekijöiden tietoon? Mutta tulos on se, että nuo raakut olivat kuolleet, ja Stora Enso ei ole suostunut kommentoimaan tätä asiaa, koska sen edustajat vetoavat poliisitutkintaan. Tietenkin tässä asiassa on voitu toimia siten, että konekuskeille on jätetty kertomatta raakuista, jo...