Siirry pääsisältöön

Suomen asehankinnoista

K-9 haupitsi Kuva; Maavoimat.fi


Suomen hävittäjähankintoja eli HX-projektia on myös arvostelu, koska siinä puhutaan yksipuolisesta, yhteen asejärjestelmään nojautuvasta ratkaisusta, ja joidenkin mielestä asejärjestelmiin pitäisi panostaa monipuolisesti, ja myös vaihtoehtoja pääasialliselle järjestelmälle pitäisi etsiä, jos vaikka sattuisi käymään niin, että tuo pääasiallinen asejärjestelmä sattuisi olemaan tehoton. Siis tietenkin lentokone on nopea ja tehokas, mutta sillä on omat rajoituksensa kuten huollon tarve, sekä tietenkin lentoaseen teho perustuu pitkälti täsmä-aseisiin, joiden käyttöön tarvitaan GPS laitteita. 

Samoin tykistön kaikkein tehokkain versio perustuu myös täsmä-aseiden eli GPS- tai optisesti ohjautuvien kranaattien käyttöön, jossa tykki pystyy tuhoamaan yhdellä kranaatilla. Mutta myös nopeasti liikkuvalla motorisoidulla tykistöllä ja panssarivaunuilla on omat rajoituksensa, joista yksi on tietenkin polttoaineen saatavuus. Motorisoituja raskaita tykkejä sekä niiden ammuksia on periaatteessa muuten neljä.  Ja jokaisessa noista järjestelmistä on omat hyvät sekä huonot puolensa. 


1) Sekä tykki että ammus ovat "tyhmiä". Se tarkoittaa että tykki suunnataan perinteisesti käsin, ja tulenjohtaja ilmoittaa kohteen sijainnin. Ongelma on tietenkin pieni osumatarkkuus, mikä tarkoittaa sitä, että tykki on riippuvaisempi huollosta kuin älykkäät järjestelmät. Mutta periaatteessa GPS järjestelmiä voidaan häiritä tehokkaasti, mutta esimerkiksi Ukrainassa tämä ei ole onnistunut. 


2) Tykki itse on tietokone-ohjattavalla alustalla, ja tulenjohto antaa automaattisesti kohdedataa tuolle järjestelmälle. Tuolloin tykki voi korjata itse suuntaa sekä atsimuuttia sen mukaan että miten kranaatit vaikuttavat kohteeseen. 


3) Tykki ja ammus ovat molemmat "älykkäitä". Se tarkoittaa sitä, että sekä tykin alustaa että kranaattia itseään ohjaa älyteknologia. "Älykäs ammus" tarkoittaa siis ammusta, joka lentää kohteeseen kuin ohjus, ja sen takia nämä laitteet ovat äärimmäisen tarkkoja. 


4) Pelkkä ammus on älykäs. GPS-ohjautuvia ammuksia voidaan käyttää tavallisella tykillä. Mutta myös älykäs itsensä laukaiseva ammus voidaan ampua vanhanmallisella tykillä. Eli jos itselaukaiseva tekoäly asennetaan ammukseen, niin se voi silloin huolehtia itse laukaisemisesta. Tuolloin riittää että motorisoitu tykki ajaa tulietäisyyden päähän kohteesta, ja sitten ammus lähtee automaattisesti putkesta, ja GPS ohjaa ammuksen maaliinsa. 


Eli pisimmälle kehitetyissä ammuksissa ammus itse hoitaa laukaisun, mikä tietenkin lisää myös perinteisten tykkien tehoa. Tuolloin ammuksen sisään on integroitu ohjaus- että laukaisujärjestelmä. Eli kun ammus tunnistaa kohteensa, niin silloin se laukaisee itsensä. Kyseistä ammusta voidaan käyttää myös perinteisessä tykissä. 

Uusien ramjet-ammusten kantama voi olla erittäin suuri, ja noita ammuksia kehitetään esimerkiksi Nammo-yhtiön toimesta. Kyseiset ammukset voivat GPS:n ohjaamina vaikuttaa hyvinkin pitkällä vihollisen selustassa. 

Venäjän tapa käyttää aseita on sikäli hyvin ikävä, että se aiheuttaa paljon tuhoa. Samoin se vaatii todella paljon ampumatarpeita, ja tuolloin huollon toimivuus on erittäin tärkeää. Jos ajatellaan esimerkiksi droneja, joilla Venäjä on iskenyt siviilikohteita vastaan, niin niiden teho perustuu siihen, että ne on vaikea havaita. Sama koskee tietenkin myös risteilyohjuksia. Jos alisooninen ohjus havaitaan, niin sen alas ampuminen on melko helppoa. 

Kuitenkin meidän on huomioitava, että tuokin teknologia kehittyy, ja ehkä kehitteillä on jo sellaisia ohjuksia, jotka voivat tekoälyn ohjaamina tehdä väistöliikkeitä, jos niitä tulitetaan. Dronejen tarkkuutta voidaan parantaa yksinkertaisella kauko-ohjaimella, mutta noiden ohjausjärjestelmien häirintä on verraten helppoa. Kauko-ohjattu drone suunnataan kohteeseen nokkakameran avulla, ja sitten ohjaaja vain lentää kamikaze-lennokin kohteeseen, mutta juuri häirintä tekee tuon mallin hyvin haavoittuvaksi. 

Mutta esimerkiksi jos 180 km/h lentävä lennokki havaitaan esimerkiksi helikopterin infrapunakameralla, niin silloin matalalla suoraan lentävä drone on helppo kohde oviampujille. Eli tuollaisten dronejen teho perustuu siihen, että ne ovat vaikeasti havaittavia mutta jos ne havaitaan, niin ne on myös helppo tuhota, jos vain IT-varustus saadaan paikalle tarpeeksi nopeasti. 

Sama asia koskee koko ilmavoimia. Lentokone on vaikeasti havaittavissa, mutta jos lentokone havaitaan, ja siihen voidaan suunnata ilmatorjunta-aseita, niin silloin lentokone on periaatteessa erittäin helppo tuhota. Pienikin pintavaurio voi edetessään aiheuttaa lentokoneen tuhon, koska varsinkin yliäänikoneiden kohdalla ilmavirta tarttuu helposti metallin epäjatkuvuuskohtaan. 


https://yhteisojahistoria.blogspot.com/


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Miten EU:hun ja eritysesti Suomeen saadaan lisää yrityksiä? (Tulevaisuus on startupeissa)

Miten EU:hun ja eritysesti Suomeen saadaan lisää yrityksiä? (Tulevaisuus on startupeissa)  Miten EUhun saadaan lisää yrityksiä? Eli miten tehdään EUsta mielenkiintoinen alue sijoittajille, ja sitten tietenkin me voimme kysyä, että miten tehdään nimenomaan Suomesta sellainen alue, että se toisi rahaa myös maamme valtion kassaan? Verot ovat valtion pääasiallinen tulonlähde. Ja jos yhtiöt muuttavat pysyvästi ulkomaille, niin silloin ne eivät maksa maahamme veroja. Mikäli yhtiöt siirtyvät EUn ulkopuolelle, niin silloin ne eivät ole edes EU lainsäädännön ulottuvissa.  Startupien ongelma on siinä, että jos ne saavat vähänkin tunnettavuutta, niin silloin ne ostetaan ulkomaiseen omistukseen. Ja ulkomaiset yhtiöt eivät maksa maahamme veroja, jos niiden kotipaikka on vaikkapa Luxembourg. Maamme talous vaatii lisää rahaa ja paljon. Mutta se miten rahaa hankitaan on sitten hiukan hankalampi asia, koska myös esimerkiksi ulkomaisten sijoittajien pitäisi uskaltaa sijoittaa maahamme rahaansa....

Miksi Antti Hanhivaara katosi 14.10.2006

Videon voitte katsoa seuraavasta linkistä. Ja kommentteja on myös auton löytöpaikkaa esittävän kuvan yhteydessä. Mutta tästä filmistä seuraa sellainen ajatus, että onko Antti pantu kävelemään omasta autostaan?  https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/antti-hanhivaaran-isa-muistaa-tarkasti-viimeisen-tapaamisen-toivo-pojan-kohtalon-ratkeamisesta-elaa-vahvana-ei-han-hengissa-enaa-tule-vastaan/8262494#gs.eshz34 Eräoppaaksi valmistuneen Antti Hanhivaaran kohtalo on pysynyt arvoituksena. Seuraavana maanantaina hän olisi aloittanut työt metsäkoneen kuljettajana, mutta sitten tapahtui asia, joka on nostattanut otsikoita lehtiin vuosikausia. Ja viimeksi Keskisuomalainen on 7.9.2024 ottanut tämän katoamisen käsittelyyn. Tapauksessa huomioitavaa olisi se, että sitä on käsitelty todella suurella volyymillä. Ensi kerran itse törmäsin tapaukseen vuonna 2008, kun katsoin TVstä "Kadonneet" ohjelmaa, ja sitten myöhemmin olen säännöllisesti lukenut tästä tapauksesta eri medioista. Viimeinen havain...

Metsäkoneen kuljettajaa ohjeistettiin ajamaan raakkujen yli

"Raakkuja eli jokihelmisimpukoita siirrettiin turvaan ylävirran puhtaaseen veteen Suomussalmen Hukkajoella 23. elokuuta sen jälkeen, kun Stora Enson hakkuutyömaa ja joen yliajo oli sotkenut niiden elinympäristön. Kuva: Hannu Huttu / Lehtikuva" (HS, Suunnitelma paljastaa: Metsä­kone­kuskia ohjeistettiin ajamaan raakku­joen yli) Raakku eli jokihelmisimpukka on erittäin uhanalainen laji. Ja silti Stora Enson hakkuualueella olevan raakkuesiintymän yli oli ajettu. Siltä vähän vaikuttaa että teko on ollut tahallinen, tai ainakin metsäkoneen kuljettaja oli toiminut hakkuusuunnitelman mukaan. Se sitten on eri asia, että tiesikö konekuski raakuista, tai oliko tieto niistä päätynyt esimerkiksi hakkuusuunnitelman tekijöiden tietoon? Mutta tulos on se, että nuo raakut olivat kuolleet, ja Stora Enso ei ole suostunut kommentoimaan tätä asiaa, koska sen edustajat vetoavat poliisitutkintaan. Tietenkin tässä asiassa on voitu toimia siten, että konekuskeille on jätetty kertomatta raakuista, jo...