Evankelista Matteus syyttää Herodes Suurta Betlehemin lastenmurhasta.
Kun Jeesus oli syntynyt Juudean Betlehemissä kuningas Herodeksen aikana, Jerusalemiin tuli idästä tietäjiä»
(Matt. 2:1, Kirkkoraamattu 1992)
Matteuksen evankeliumissa Herodesta syytetään suoraan Betlehemin lastenmurhasta.
»Hän antoi käskyn, että Betlehemissä ja sen lähistöllä oli surmattava kaikki kaksivuotiaat ja sitä nuoremmat pojat, sen ajan perusteella, jonka hän oli tietäjiltä saanut selville.»
(Matt. 2:16)
"Matteuksen evankeliumin mukaan Herodes surmautti Betlehemistä kaikki kaksivuotiaat ja sitä nuoremmat pojat. Hän kärsi vainoharhaisuudesta ja tapatti mm. omia sukulaisiansa. Betlehemin lastenmurhan historiallisuutta on kuitenkin epäilty, sillä lastenmurhasta ei löydy viitteitä Matteuksen evankeliumin ulkopuolelta, sillä esimerkiksi Flavius Josephus ei mainitse asiasta mitään". (Wikipedia/Herodes)
"Richard T. Francen mukaan, huolimatta muiden lähteiden puutteesta, Matteuksen kerronnan taustalla saattaa kuitenkin olla historiallinen tapahtuma, sillä "ottaen huomioon Betlehemin syrjäisen sijainnin ja murhattujen lasten vähäisen lukumäärän, on mahdollista, että tämä on ollut varsin merkityksetön tapaus Herodeksen uralla eikä siksi kiinnostanut antiikin historioitsijoita, jotka keskittyivät suuriin poliittisiin ja sotilaallisiin tapahtumiin." Herodes on yksi Tiernapojat-näytelmän hahmoista". (Wikipedia/Herodes)
Jos lähdemme sitten pohtimaan miksi tuosta tapauksesta ei ole mainintoja muualla kuin Matteuksen evankeliumissa, niin silloin voimme todeta että tuollainen tapaus ei varmaan ollut asia, josta Herodes olisi halunnut keskustella ainakaan vaimonsa tai kenenkään muun kuullen.
Jerusalemin lastenmurha, ja miksi siitä on mainintoja ainoastaan Matteuksen evankeliumissa?
Kun meillä oli aikoinaan Keskiaika, niin silloin kirkko yhdessä kuninkaiden kanssa antoi ihmisten ulkoistaa ajattelun itselleen. Siis kirkko ei tuota asiaa varmaan opetellut itse, vaan mallia tähän toimintaan on haettu aikoinaan esimerkiksi Egyptin papistolta sekä faaraolta, jolla oli oikeus sekä velvollisuus ajatella kansansa puolesta.
Ja kansan tuli tietenkin häntä palvella. Mikäli palvelu ei sopinut, niin silloin faarao mustaksi muuttui, ja syötti krokotiileille sellaiset epäilevät Tuomaat, joista koko faaraon toiminta vaikutti jotenkin läpinäkyvältä ja jotka väittivät faaraon vain keksivän kaikkia satuja, jotta hän saisi pitää yksioikeuden ajatteluun valtakunnassaan.
Kun ajatellaan esimerkiksi kirkkoa, josta ilmeisesti suuri osa ihmisistä haluaa erota, niin syy tähän eroon on kirkon halu tukahduttaa kaikki muut, paitsi sen näkemyksen joka ilmenee Raamatusta. Mikäli ajattelemme siis Jeesusta, joka kärsi Pontius Pilatuksen aikana sekä kantoi oman ristinsä Golgatalle, jossa hänet tarinan mukaan ristiinnaulittiin, niin tuolloin meidän pitää muistaa että tuo mies ei ollut ainoa, joka tuohon aikaan ristiinnaulittiin Rooman valtakunnassa.
Eli tuollaiset näytelmät olivat yleisiä esimerkiksi juuri Herodes Suuren tai hänen poikiensa hallitessa Palestiinaa eli Israelia. Tuolloin Rooma rakensi alueelle nukkehallintoa, ja siksi erityisesti paikalliset vaikuttajat haluttiin saattaa omiensa silmissä huonoon valoon. Tietenkin kriittisesti tähän kirjoitukseen suhtautuvat kiinnittävät huomiota siihen, että Herodes Suuri kuoli vuonna 4 eaa. Joten hänen poikansa olivat niitä, jotka tuomitsivat Jeesuksen kuolemaan.
Raamatussa mainitun verollepanon pani ilmeisesti toimeen joku Herodes Suuren pojista. Verollepano toimitettiin Augustuksen käskystä. Eli jos tuo väitetty "Betlehemin lastenmurha" olisi oikeasti tapahtunut jouluna vuonna 0, niin Herodes Suuri ei sitä olisi voinut käskeä, koska hän oli ollut jo neljä vuotta kuolleena. Eli Herodes Suuri hallitsi vuosina 37–4 eaa. (Wikipedia), mutta oliko siis joitakin lapsia surmattu Herodekseksi esittäytyneen miehen määräyksestä?
Mies jota epäillään tuoksi tuomariksi joka tuomitsi Jeesuksen kuolemaan on Herodes Antipas, ja syy tuohon tuomioon saattoi olla että hänen poikansa Herodes Antipas ei pitänyt siitä, että hänen isänsä toimeenpanema alle 2 vuotiaiden lasten murhaaminen oli otettu esille kiusallisessa tilanteessa.
Siis muuta lähdettä kuin Matteuksen Evankeliumi ei tuolle tapaukselle, josta käytetään nimeä "Betlehemin lastenmurha" löydy. Mutta saattoi olla että Herodes Suuri oli surmauttanut lapsia vallanhalussaan. Tai sitten joku Herodeksen pojista oli ehkä surmannut jonkun toverinsa ja salannut tuon asian isältään. Vai oliko joku Herodeksen pojista määrännyt jonkinlaisen verilöylyn?
Herodes Suuri oli Rooman vasalli, jonka toimesta esimerkiksi joukko lapsia surmattiin. Joten tuo ilmeisesti nuori rabbi, joka kantoi ristinsä Golgatalle ei ollut ainutlaatuinen tapaus. Aikalaisilleen hän oli vain yksi mies, joka oli vastustanut joko Roomaa tai Herodes Suurta. Tai ehkä hän oli kertonut jonkun hyvän vitsin siitä, kuinka Herodes mateli Roomalaisten edessä.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Herodes
https://fi.wikipedia.org/wiki/Betlehemin_lastenmurha
Kommentit
Lähetä kommentti