Siirry pääsisältöön

Estonian uppoamisen syy ei ollut törmäys tai räjähdys, mutta laiva ei ollut merikelpoinen.

 


"Tallinnan satamassa ennen turmaa kuvatun Estonian keulavisiirin takana olleen autoportin kautta sisään päässyt merivesi upotti aluksen Utön hyisiin vesiin. Kuva: Li Samuelson / EPA" (YLE.fi/”Todella pahalta, todella pahalta näyttää nyt tässä kyllä” – autolautta Estonian turmassa kuoli 852 ihmistä) (https://yle.fi/a/74-20014170)

Kun puhutaan esimerkiksi Estonia-aluksen onnettomuuden kaltaisista tapauksista, joissa on kuollut erittäin paljon ihmisiä, niin niistä nousee aina välillä esiin kaiken maailman teorioita. Mutta jos ajatellaan että esimerkiksi laivan kuntotarkastus on tehty erittäin huonosti tai ei ollenkaan, niin varmaan silloin vastuussa olevat henkilöt ainakin yrittävät vierittää syyn jonkun muun päälle. Yllä olevassa kuvassa näkyvät Estonian rungossa olevat hapettumat. Olisivatko ne voineet olla näkymättä kuntotarkastuksissa, ja olisiko kukaan voinut oikeasti väittää Estonian olleen merikelpoinen. 

Se että laivan kuntotarkastus on tehty huolimattomasti on aina erittäin vakava asia. Mutta jos sitten sattuu käymään niin että laiva ei ole ollenkaan merikelpoinen, eikä esimerkiksi mahdollista syöpymää keulaportin sulussa ole havaittu, niin silloin herää kysymys siitä, että onko joku vain lahjonut niitä viranomaisia, joiden tehtävä on tehdä noita tarkastuksia? 

Ilman tuota myrskyä Estonian merikelvottomuus ei olisi mitenkään voinut paljastua. Mutta sitten kun aallokko kohosi liian korkeaksi tapahtui kamalin asia, mitä laivalle voi koskaan tapahtua. Eli Estonia kaatui ja lähes tuhat ihmistä kuoli. Tarkalleen ottaen Estonian uppoamisessa kuoli 852 henkilöä. 

Siis onko tarkastus vain jätetty tekemättä, ja merkinnät tehty papereihin, jolloin on mahdollista että suuretkin syöpymät sekä muut asiat, jotka vaikuttavat merikelpoisuuteen eivät ole mitenkään voineet tulla tarkastajien tietoon. Eli se mikä Estonian tuhon aiheutti oli keulavisiirin irtoaminen, sekä atlantin portiksi kutsutun turvalaipion pettäminen. Se mikä aiheutti tuon laipion pettämisen saattoi olla syöpymä, mikä on atlantin portin sulkumekanismin juuressa. 

Tai sitten tuo puomimainen portti, joka on keulavisiirin sisällä on asennettu hiukan huolimattomasti. Ja silloin tuo puomi vetää sitä liikuttavan jenkatangon poikki tai repiä sen irti aluksen lattiasta. Se mitä sitten räjähdykseen tulee, niin mikään ei kuulemma viittaa törmäykseen tai räjähdykseen, mutta jos joku haluaa räjäyttää tuon portin tai turvalaipion eli atlantin portin kiinnityksen poikki, niin siihen ei tarvita paljon räjähteitä. Siis tietenkin me kaikki voimme aina ajatella että korruputio olisi syy siihen, että Estonian tapauksessa tuntuu olevan jotain salattavaa. 

Laivan kuntotarkastuksen laiminlyöminen on aivan yhtä rikollista kuin sen upottaminen räjähteellä. Kun puhutaan esimerkiksi salaperäisistä katoamisista, joista osa liittyy Estonialle ostettuihin lippuihin, niin onko joku yrittänyt peitellä esimerkiksi juuri korrutiota. Vai liittyykö tapaukseen jotain muutakin?

Kuva 2

Kuva 3


Seuraava osa on pelkkää spekulaatiota.


Estoniasta on tehty useita eritasoisia dokumentteja, joita voi katsella YouTubesta. 

Suomenkin TVssä esitettiin pätkä, jossa Estonian kylkeen oli merenpohjassa ilmestynyt outoja reikä, Kuvassa kaksi on reikä, joka ainakin tämän kuvan perusteella vaikuttaa leikatulta. Jokainen voi nähdä suoran reunan, mikä viittaa tarkoitukselliseen joko termiittiseoksen, magnesiumin tai laserin avulla tapahtuvaan leikkaamisen. Toinen kuva eli kuva kolme näyttää siltä, että joku olisi iskenyt esimerkiksi vetoankkurin laivan kylkeen ja vetänyt sitä ulospäin. Tai siis joku siötä tuleva voima on työntänyt aukon reunoja ulopäin. Riittäisikö siis alukseen jääneen ilmakuplan paine tuon jäljen tekemiseen? Siis joku on ehkä leikannut nuo aukot aluksen kylkeen, ja se tarkoittaa että jotain on etsitty aluksen  hylyn sisältä. 

Mikäli ajatellaan että tarina salaisesta sotilasteknologiasta mikä kulki Estonian mukana on totta, niin tietenkin on mahdollista että tuo teknologia on pakattu tietokonelevykkeille, joita joku matkustaja tai miehistön jäsen kuljetti mukanaan. Eli kyseessä saattoi olla esimerkiksi tiettyjen kemikaalien tai laser-aseiden valmistusohjeita tai muuta vastaavaa. 

Jos Estonia upposi noiden tietojen ollessa aluksen mukana, niin kyseessä voisi olla sattuma. Mutta voi olla että uppoaminen olisi ehkä GRUn sekä Spetsnaz-joukkojen operaatio. Tuolloin ehkä nyrkin kokoinen muoviräjähde tai termiittipanos olisi voinut leikata tuot jenkatankoa poikki, ja sen jälkeen alus olisi uponnut, koska kukaan ei ollut ajatellut sään muuttuvan hyvin huonoksi. Eli ehkä tarkoutus ei ollut upottaa kyseistä laivaa. 

Mutta sitten tietenkin seuraa yksi pieni asia, mitä ei ehkä olla koskaan otettu huomioon. Tämä seuraava asia tietenkin on pelkkää spekulaatiota, mutta jos esimerkiksi Estonian mukana on kulkenut esimerkiksi Venäjän salaiseksi luokiteltujen aseiden piirustuksia tai vastaavia asioita, niin voisi olla niin, että GRU olisi ehkä voinut räjäyttää tuon atlannin porttia nostavan ja laskevan tangon, koska se halusi venäläisten kommandojen nousevan laivaan. Eli Estonia olisi joutunut vaikeuksiin keskellä merta, ja sitten venäläiset olisivat saaneet nousta laivaan, ja esittää pelastajia. Mutta sää oli vähän tylympi kuin mitä ajateltiin. Ja Estonia upposi.

https://www.msn.com/fi-fi/uutiset/ulkomaat/estonia-ei-ollut-merikelpoinen-arvioivat-ruotsin-ja-viron-viranomaiset/ar-AA16DZes?ocid=msedgdhp&pc=U531&cvid=f56ab28d74e34471b1475f4993672cfb

https://yle.fi/a/3-12688187

https://yle.fi/a/74-20014170

Kuva 2: http://www.baltic-course.com/eng/legislation/?doc=159649


Kuva 3: https://www.expressen.se/kronikorer/alex-schulman/vand-upp-och-ner-pa-varlden-for-deras-skull/


https://yhteisojahistoria.blogspot.com/

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Miten EU:hun ja eritysesti Suomeen saadaan lisää yrityksiä? (Tulevaisuus on startupeissa)

Miten EU:hun ja eritysesti Suomeen saadaan lisää yrityksiä? (Tulevaisuus on startupeissa)  Miten EUhun saadaan lisää yrityksiä? Eli miten tehdään EUsta mielenkiintoinen alue sijoittajille, ja sitten tietenkin me voimme kysyä, että miten tehdään nimenomaan Suomesta sellainen alue, että se toisi rahaa myös maamme valtion kassaan? Verot ovat valtion pääasiallinen tulonlähde. Ja jos yhtiöt muuttavat pysyvästi ulkomaille, niin silloin ne eivät maksa maahamme veroja. Mikäli yhtiöt siirtyvät EUn ulkopuolelle, niin silloin ne eivät ole edes EU lainsäädännön ulottuvissa.  Startupien ongelma on siinä, että jos ne saavat vähänkin tunnettavuutta, niin silloin ne ostetaan ulkomaiseen omistukseen. Ja ulkomaiset yhtiöt eivät maksa maahamme veroja, jos niiden kotipaikka on vaikkapa Luxembourg. Maamme talous vaatii lisää rahaa ja paljon. Mutta se miten rahaa hankitaan on sitten hiukan hankalampi asia, koska myös esimerkiksi ulkomaisten sijoittajien pitäisi uskaltaa sijoittaa maahamme rahaansa....

Miksi Antti Hanhivaara katosi 14.10.2006

Videon voitte katsoa seuraavasta linkistä. Ja kommentteja on myös auton löytöpaikkaa esittävän kuvan yhteydessä. Mutta tästä filmistä seuraa sellainen ajatus, että onko Antti pantu kävelemään omasta autostaan?  https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/antti-hanhivaaran-isa-muistaa-tarkasti-viimeisen-tapaamisen-toivo-pojan-kohtalon-ratkeamisesta-elaa-vahvana-ei-han-hengissa-enaa-tule-vastaan/8262494#gs.eshz34 Eräoppaaksi valmistuneen Antti Hanhivaaran kohtalo on pysynyt arvoituksena. Seuraavana maanantaina hän olisi aloittanut työt metsäkoneen kuljettajana, mutta sitten tapahtui asia, joka on nostattanut otsikoita lehtiin vuosikausia. Ja viimeksi Keskisuomalainen on 7.9.2024 ottanut tämän katoamisen käsittelyyn. Tapauksessa huomioitavaa olisi se, että sitä on käsitelty todella suurella volyymillä. Ensi kerran itse törmäsin tapaukseen vuonna 2008, kun katsoin TVstä "Kadonneet" ohjelmaa, ja sitten myöhemmin olen säännöllisesti lukenut tästä tapauksesta eri medioista. Viimeinen havain...

Metsäkoneen kuljettajaa ohjeistettiin ajamaan raakkujen yli

"Raakkuja eli jokihelmisimpukoita siirrettiin turvaan ylävirran puhtaaseen veteen Suomussalmen Hukkajoella 23. elokuuta sen jälkeen, kun Stora Enson hakkuutyömaa ja joen yliajo oli sotkenut niiden elinympäristön. Kuva: Hannu Huttu / Lehtikuva" (HS, Suunnitelma paljastaa: Metsä­kone­kuskia ohjeistettiin ajamaan raakku­joen yli) Raakku eli jokihelmisimpukka on erittäin uhanalainen laji. Ja silti Stora Enson hakkuualueella olevan raakkuesiintymän yli oli ajettu. Siltä vähän vaikuttaa että teko on ollut tahallinen, tai ainakin metsäkoneen kuljettaja oli toiminut hakkuusuunnitelman mukaan. Se sitten on eri asia, että tiesikö konekuski raakuista, tai oliko tieto niistä päätynyt esimerkiksi hakkuusuunnitelman tekijöiden tietoon? Mutta tulos on se, että nuo raakut olivat kuolleet, ja Stora Enso ei ole suostunut kommentoimaan tätä asiaa, koska sen edustajat vetoavat poliisitutkintaan. Tietenkin tässä asiassa on voitu toimia siten, että konekuskeille on jätetty kertomatta raakuista, jo...