Siirry pääsisältöön

Nikola Teslan arvoituksellinen kuolemansäde

 


"Nikola Tesla kuvattuna vuonna 1899 Colorado Springsin laboratoriossaan, missä hän tutki langatonta sähkönsiirtoa. Kuva paljastui myöhemmin kaksoisvalotetuksi: Tesla kuvattiin todellisuudessa silloin, kun korkeajännitegeneraattori ei ollut päällä. Olivatko hänen väitteensä kuolemansäteestäkin huijausta?" (Tekniikan maailma). Se että Teslan monet muut patentit ja ajatukset ovat osoittautuneet toimiviksi saa aikaan sen, että yleensä myös kuolemansäteen oletetaan olevan todellinen. 

No olisitko ehkä itse istunut noiden salamien keskellä? Osuessaan ihmiseen salama voi olla tappava ilmiö. Ja ehkä Tesla välitti hiukan omasta turvallisuudestaan.  Ehkä kuolemansäde oli salama, joka osuessaan kohteeseen voi olla hyvinkin tuhoisa. Toisaalta kuolemansäteeseen liittyy ajatus, että ehkä kyseessä oli kaksi antennia, joista toiseen kytkettiin plus ja toiseen miinusvirta. Tuolloin sähkövirta jatkaa läpi ilman radioaallon muodossa, ja noiden radioaaltojen risteyksessä muodostuu valokaari, joka voi hyvin helposti aiheuttaa kuolettavan vamman. 

Vielä nykyäänkin tutkijat ovat yrittäneet selvittää Nikola Teslan arvotuksellista kuolemansädettä. Eli ampuuko tuo laite elektroneja, ioneja vai ehkä fotoneja, joka saa sitten kysymään, että onko laserin keksijä ehkä Nikola Tesla? 

Teslan monet muutkin keksinnöt ovat olleet toimivia, niin miksi kuolemansädekin olisi ollut toimiva.  Kun me tutkimme tuota miestä, joka keksi mm. radio-ohjaimen sekä vaihtovirtageneraattorin, niin meidän pitää muistaa se, että lähes hänen kaikki työnsä liittyvät jotenkin sähkömagnetismiin. 

Tesla oli muka väittänyt laitteensa kykenevän ampumaan metallisia ioneja erittäin suurella nopeudella. Mutta saadakseen metalli-ionit lentämään pitkän matkaa pitäisi Teslan luoda käytävä ilman läpi. Tai muuten ionit menettävät välittömästi energiansa. Sama koskee elektroneja, ja Tesla saattoi käyttää esimerkiksi katodiputkia noiden säteiden muodostamisessa. 

Periaatteessa laserien tai akustisten laitteiden avulla voidaan luoda tarpeellinen kanava ilman läpi. Tuolloin laser tai koherentti mikroaalto eli maser-säde ionisoi ilman, sekä noiden laitteiden avulla voidaan luoda sellainen käytävä, että ionit tai elektronit voivat kulkea sen läpi. Ehkä Tesla ajatteli muodostaa keinotekoisen purkauskanavan ilman läpi sähkömagneettisen välineen avulla, ja sitten hän lähettäisi elektronit tai ionit kohteeseen. 

Saattaa olla, että Tesla valehteli siitä, mitä tuo laite voisi ampua. Mutta voi olla että kuolemansäde on ionitykki sekä akustinen väline, joka ampuu ionit suoraan ilmakanavan lävitse pitkän matkan päähän. 

Joidenkin ihmisten mielestä Teslan kuolemansäde saattoi olla eräänlainen hitsausliekki, röntgenkone, tai ehkä kyseessä on akustinen laite. 

Eräänlainen suunnattava akustinen ase, joka saattaa muistuttaa esimerkiksi USAn viranomaisten käyttämää LRAD (Long Range Acoustic Device) laitetta, jonka avulla luodaan hyvin tarkasti suunnattu akustinen keila. Akustinen säde tarkoittaa aaltoliikettä, jossa liikkuvina komponentteina ovat molekulaarisen tason hiukkaset. 

Akustisen laitteen avulla voidaan tietenkin luoda monotonista ääntä, jonka avulla kuulokeskuksen solut pumpataan tyhjiksi. Eli tuollainen ääni estää hermosoluja palautumasta, ja lopulta jos tuo akustinen stressi jatkuu tarpeeksi kauan, niin silloin hermosolut käyttävät loppuun niiden ravintovarastot, mikä johtaa kuolemaan. 

Tuo tarkoittaa sitä, että Teslan kuolemansäde saattaa olla oikeasti esimerkiksi elektroni- eli katodisäde, joka kohdennetaan elävään olentoon. Esimerkiksi salamat ovat oikeastaan äärimmäisen voimakkaita elektronisäteitä. Ja ainoa ongelma Teslan kannalta oli se, että miten hän kehittää tarpeeksi voimakkaan sähkövarauksen. 

Nopeat elektronit ovat toiselta nimeltään beta-säteilyä, ja nuo elektronit voivat helposti murskata solujen sisäosia. Elektroni- sekä ionisäteiden ongelmana on se, että ne eivät pysy hyvin koossa, koska sähkömagneettinen työntövoima hajottaa nuo samalla sähkövarauksella varustetut hiukkaset. 

Samalla tietenkin esimerkiksi ilmakehä estää normaalisti elektroni- tai ionisäteiden kulun. Mutta jos protoneja ammutaan elektronisäteen sisällä, niin se tietenkin aiheuttaa vetovoimaa, joka pitää tuon hiukkassäteen koossa, olettaen että laukaus suoritetaan ilmakehän ulkopuolella. Mutta sitten tietenkin akustisten laitteiden avulla voidaan ilmaan avata käytäviä, joiden avulla hiukkassäteet voivat matkata pidempiä matkoja. 

Tuolloin akustisten laitteiden kuten pyörivien fononien kuten pyörivien timanttien avulla voidaan ilmaan porata käytäviä, eli akustisia tornadoita, joiden avulla voidaan ilmaan luoda paikallinen tyhjiökäytävä, jota myös akustiseksi madonreiäksi kutsutaan. Tai sitten toinen tapa on varata kohde positiivisella sähkövarauksella. Tuolloin vastakkainen sähkövaraus vetää katodisäteitä puoleensa, ja nopeat elektronit aiheuttavat samanlaista tuhoa, kuin jos ne päästetään vapaaksi esimerkiksi ydinreaktoreista. 

https://fi.wikipedia.org/wiki/Fononi

https://tekniikanmaailma.fi/tiesitko-nikola-tesla-vaitti-vuosikymmenia-kehittavansa-kuolemansadetta-keksijan-kuolema-villiinnytti-salaliittoteoreetikot



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Miten EU:hun ja eritysesti Suomeen saadaan lisää yrityksiä? (Tulevaisuus on startupeissa)

Miten EU:hun ja eritysesti Suomeen saadaan lisää yrityksiä? (Tulevaisuus on startupeissa)  Miten EUhun saadaan lisää yrityksiä? Eli miten tehdään EUsta mielenkiintoinen alue sijoittajille, ja sitten tietenkin me voimme kysyä, että miten tehdään nimenomaan Suomesta sellainen alue, että se toisi rahaa myös maamme valtion kassaan? Verot ovat valtion pääasiallinen tulonlähde. Ja jos yhtiöt muuttavat pysyvästi ulkomaille, niin silloin ne eivät maksa maahamme veroja. Mikäli yhtiöt siirtyvät EUn ulkopuolelle, niin silloin ne eivät ole edes EU lainsäädännön ulottuvissa.  Startupien ongelma on siinä, että jos ne saavat vähänkin tunnettavuutta, niin silloin ne ostetaan ulkomaiseen omistukseen. Ja ulkomaiset yhtiöt eivät maksa maahamme veroja, jos niiden kotipaikka on vaikkapa Luxembourg. Maamme talous vaatii lisää rahaa ja paljon. Mutta se miten rahaa hankitaan on sitten hiukan hankalampi asia, koska myös esimerkiksi ulkomaisten sijoittajien pitäisi uskaltaa sijoittaa maahamme rahaansa....

Miksi Antti Hanhivaara katosi 14.10.2006

Videon voitte katsoa seuraavasta linkistä. Ja kommentteja on myös auton löytöpaikkaa esittävän kuvan yhteydessä. Mutta tästä filmistä seuraa sellainen ajatus, että onko Antti pantu kävelemään omasta autostaan?  https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/antti-hanhivaaran-isa-muistaa-tarkasti-viimeisen-tapaamisen-toivo-pojan-kohtalon-ratkeamisesta-elaa-vahvana-ei-han-hengissa-enaa-tule-vastaan/8262494#gs.eshz34 Eräoppaaksi valmistuneen Antti Hanhivaaran kohtalo on pysynyt arvoituksena. Seuraavana maanantaina hän olisi aloittanut työt metsäkoneen kuljettajana, mutta sitten tapahtui asia, joka on nostattanut otsikoita lehtiin vuosikausia. Ja viimeksi Keskisuomalainen on 7.9.2024 ottanut tämän katoamisen käsittelyyn. Tapauksessa huomioitavaa olisi se, että sitä on käsitelty todella suurella volyymillä. Ensi kerran itse törmäsin tapaukseen vuonna 2008, kun katsoin TVstä "Kadonneet" ohjelmaa, ja sitten myöhemmin olen säännöllisesti lukenut tästä tapauksesta eri medioista. Viimeinen havain...

Metsäkoneen kuljettajaa ohjeistettiin ajamaan raakkujen yli

"Raakkuja eli jokihelmisimpukoita siirrettiin turvaan ylävirran puhtaaseen veteen Suomussalmen Hukkajoella 23. elokuuta sen jälkeen, kun Stora Enson hakkuutyömaa ja joen yliajo oli sotkenut niiden elinympäristön. Kuva: Hannu Huttu / Lehtikuva" (HS, Suunnitelma paljastaa: Metsä­kone­kuskia ohjeistettiin ajamaan raakku­joen yli) Raakku eli jokihelmisimpukka on erittäin uhanalainen laji. Ja silti Stora Enson hakkuualueella olevan raakkuesiintymän yli oli ajettu. Siltä vähän vaikuttaa että teko on ollut tahallinen, tai ainakin metsäkoneen kuljettaja oli toiminut hakkuusuunnitelman mukaan. Se sitten on eri asia, että tiesikö konekuski raakuista, tai oliko tieto niistä päätynyt esimerkiksi hakkuusuunnitelman tekijöiden tietoon? Mutta tulos on se, että nuo raakut olivat kuolleet, ja Stora Enso ei ole suostunut kommentoimaan tätä asiaa, koska sen edustajat vetoavat poliisitutkintaan. Tietenkin tässä asiassa on voitu toimia siten, että konekuskeille on jätetty kertomatta raakuista, jo...