Siirry pääsisältöön

Taas on kaapeleita poikki Itämerellä.



"Eagle S -laivan liikkeet ESTLINK2-kaapelin lähellä kaapelivaurion aikaan merkittynä kartalle. Kuva: Aurora Ferm / Yle, MapCreator, OpenStreetMap, Marinetraffic" (https://yle.fi/a/74-20133526)

Viron ja Suomen välillä kulkeviin sähkö sekä data kaapeleihin on tullut taas vaurioita. Ja nyt paikalla on ollut Venäjän varjolaivastoon kuuluva Eagle S alus, joka on tällä kerralla tankkeri.  Poliisi ei aio olla yhteydessä Venäjään, koska siitä ei ole mitään hyötyä. 

Tuo varjolaivasto on väline, jolla Venäjä kiertää sille asetettuja pakotteita. Mutta samalla tietenkin on olemassa myös esimerkiksi venäläismielisten, lähinnä ilmeisesti BICS maissa asuvien liikemiesten sekä laivanvarustajien joukko, joka ehkä sitten hoitaa tavaran lastaamisen noihin varjolaivaston aluksiin. 

Tuolloin kieltotavara lastataan BRICS maassa operoivan varustamon mutta ehkä mahdollisesti jonnekin Maltalle rekisteröityyn alukseen, ja sitten se siirretään noihin varjolaivaston aluksiin merellä. Tuolla tavalla pidetään huoli siitä, että tavaran sisäänostajat voivat huoleti jatkaa toimintaansa, eikä heitä suoraan voida yhdistää varjolaivastoon. Jos nuo sisäänostajat jäävät kiinni, niin silloin heitä saattaa odottaa vähintään saarto. Eli jos he eivät saa noita elektroniikka tuotteita ostettua, niin silloin he eivät enää ole GRUlle hyödyllisiä toimijoita. 



Toki osa noista tuotteista voidaan siirtää esimerkiksi Pohjois-Korean kautta Venäjälle, mutta silloin pitää muistaa, että myös Pohjois-Korea on pakotelistalla, eikä länsimainen toimija voi suoraan lähteä kuljettamaan droneja ja tietokoneita mihinkään Pohjois-Korean satamaan. Toki noista asioista voi saada paljon rahaa, mutta jos jää kiinni, niin siitä seuraa liiketoimintakielto välittömästi. 

Se miksi kiinalaisalus pysähtyi edellisten kaapelirikkojen aikaan saattaa johtua siitä, että nuo alukset siirsivät jotain lastia johonkin toiseen alukseen. Tietenkin kyseinen alus voi heittää esimerkiksi mikropiirejä sisältäviä paketteja yli laidan, ja sieltä merestä sitten venäläiset sukeltajat käyvät noukkimassa ne. 

Mutta kaapeleiden toistuva rikkominen on asia, joka on tarkoitettu kiusan teoksi. Ja samalla Venäjä yrittää näyttää, että se saa tehdä mitä huvittaa. Varjolaivastoon tietenkin sisältyy yksi suuri riski. Nuo alukset eivät ehkä ole sellaisia, että ne täyttävät merenkulun määräykset. Eli se tarkoittaa että noissa aluksissa voi tapahtua onnettomuuksia, ja jos esimerkiksi varjolaivastoon kuuluva tankkeri ajaa karille, niin silloin voi suuri määrä öljyä päästä Itämereen. Ja se että kuka asian korvaa on aina täysin auki.

Noita aluksia ei ehkä ole liitetty kansainvälisiin rekistereihin, eikä niitä ole asianmukaisesti vakuutettu. Samoin nuo alukset puuttuvat kansainvälisestä merenkulun valvonnasta, eli ne ajavat niin sanotusti pimeinä, mikä tietenkin lisää onnettomuusriskiä. Eli tuollainen alus voi vahingossa törmätä toiseen alukseen. Se millaiset pätevyydet noilla alusten päälliköillä sekä miehistöllä on saattaa olla arvailujen varassa. 

https://yle.fi/a/74-20133526

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Miten EU:hun ja eritysesti Suomeen saadaan lisää yrityksiä? (Tulevaisuus on startupeissa)

Miten EU:hun ja eritysesti Suomeen saadaan lisää yrityksiä? (Tulevaisuus on startupeissa)  Miten EUhun saadaan lisää yrityksiä? Eli miten tehdään EUsta mielenkiintoinen alue sijoittajille, ja sitten tietenkin me voimme kysyä, että miten tehdään nimenomaan Suomesta sellainen alue, että se toisi rahaa myös maamme valtion kassaan? Verot ovat valtion pääasiallinen tulonlähde. Ja jos yhtiöt muuttavat pysyvästi ulkomaille, niin silloin ne eivät maksa maahamme veroja. Mikäli yhtiöt siirtyvät EUn ulkopuolelle, niin silloin ne eivät ole edes EU lainsäädännön ulottuvissa.  Startupien ongelma on siinä, että jos ne saavat vähänkin tunnettavuutta, niin silloin ne ostetaan ulkomaiseen omistukseen. Ja ulkomaiset yhtiöt eivät maksa maahamme veroja, jos niiden kotipaikka on vaikkapa Luxembourg. Maamme talous vaatii lisää rahaa ja paljon. Mutta se miten rahaa hankitaan on sitten hiukan hankalampi asia, koska myös esimerkiksi ulkomaisten sijoittajien pitäisi uskaltaa sijoittaa maahamme rahaansa....

Miksi Antti Hanhivaara katosi 14.10.2006

Videon voitte katsoa seuraavasta linkistä. Ja kommentteja on myös auton löytöpaikkaa esittävän kuvan yhteydessä. Mutta tästä filmistä seuraa sellainen ajatus, että onko Antti pantu kävelemään omasta autostaan?  https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/antti-hanhivaaran-isa-muistaa-tarkasti-viimeisen-tapaamisen-toivo-pojan-kohtalon-ratkeamisesta-elaa-vahvana-ei-han-hengissa-enaa-tule-vastaan/8262494#gs.eshz34 Eräoppaaksi valmistuneen Antti Hanhivaaran kohtalo on pysynyt arvoituksena. Seuraavana maanantaina hän olisi aloittanut työt metsäkoneen kuljettajana, mutta sitten tapahtui asia, joka on nostattanut otsikoita lehtiin vuosikausia. Ja viimeksi Keskisuomalainen on 7.9.2024 ottanut tämän katoamisen käsittelyyn. Tapauksessa huomioitavaa olisi se, että sitä on käsitelty todella suurella volyymillä. Ensi kerran itse törmäsin tapaukseen vuonna 2008, kun katsoin TVstä "Kadonneet" ohjelmaa, ja sitten myöhemmin olen säännöllisesti lukenut tästä tapauksesta eri medioista. Viimeinen havain...

Metsäkoneen kuljettajaa ohjeistettiin ajamaan raakkujen yli

"Raakkuja eli jokihelmisimpukoita siirrettiin turvaan ylävirran puhtaaseen veteen Suomussalmen Hukkajoella 23. elokuuta sen jälkeen, kun Stora Enson hakkuutyömaa ja joen yliajo oli sotkenut niiden elinympäristön. Kuva: Hannu Huttu / Lehtikuva" (HS, Suunnitelma paljastaa: Metsä­kone­kuskia ohjeistettiin ajamaan raakku­joen yli) Raakku eli jokihelmisimpukka on erittäin uhanalainen laji. Ja silti Stora Enson hakkuualueella olevan raakkuesiintymän yli oli ajettu. Siltä vähän vaikuttaa että teko on ollut tahallinen, tai ainakin metsäkoneen kuljettaja oli toiminut hakkuusuunnitelman mukaan. Se sitten on eri asia, että tiesikö konekuski raakuista, tai oliko tieto niistä päätynyt esimerkiksi hakkuusuunnitelman tekijöiden tietoon? Mutta tulos on se, että nuo raakut olivat kuolleet, ja Stora Enso ei ole suostunut kommentoimaan tätä asiaa, koska sen edustajat vetoavat poliisitutkintaan. Tietenkin tässä asiassa on voitu toimia siten, että konekuskeille on jätetty kertomatta raakuista, jo...