"Eagle S -laivan liikkeet ESTLINK2-kaapelin lähellä kaapelivaurion aikaan merkittynä kartalle. Kuva: Aurora Ferm / Yle, MapCreator, OpenStreetMap, Marinetraffic" (https://yle.fi/a/74-20133526)
Viron ja Suomen välillä kulkeviin sähkö sekä data kaapeleihin on tullut taas vaurioita. Ja nyt paikalla on ollut Venäjän varjolaivastoon kuuluva Eagle S alus, joka on tällä kerralla tankkeri. Poliisi ei aio olla yhteydessä Venäjään, koska siitä ei ole mitään hyötyä.
Tuo varjolaivasto on väline, jolla Venäjä kiertää sille asetettuja pakotteita. Mutta samalla tietenkin on olemassa myös esimerkiksi venäläismielisten, lähinnä ilmeisesti BICS maissa asuvien liikemiesten sekä laivanvarustajien joukko, joka ehkä sitten hoitaa tavaran lastaamisen noihin varjolaivaston aluksiin.
Tuolloin kieltotavara lastataan BRICS maassa operoivan varustamon mutta ehkä mahdollisesti jonnekin Maltalle rekisteröityyn alukseen, ja sitten se siirretään noihin varjolaivaston aluksiin merellä. Tuolla tavalla pidetään huoli siitä, että tavaran sisäänostajat voivat huoleti jatkaa toimintaansa, eikä heitä suoraan voida yhdistää varjolaivastoon. Jos nuo sisäänostajat jäävät kiinni, niin silloin heitä saattaa odottaa vähintään saarto. Eli jos he eivät saa noita elektroniikka tuotteita ostettua, niin silloin he eivät enää ole GRUlle hyödyllisiä toimijoita.
Toki osa noista tuotteista voidaan siirtää esimerkiksi Pohjois-Korean kautta Venäjälle, mutta silloin pitää muistaa, että myös Pohjois-Korea on pakotelistalla, eikä länsimainen toimija voi suoraan lähteä kuljettamaan droneja ja tietokoneita mihinkään Pohjois-Korean satamaan. Toki noista asioista voi saada paljon rahaa, mutta jos jää kiinni, niin siitä seuraa liiketoimintakielto välittömästi.
Se miksi kiinalaisalus pysähtyi edellisten kaapelirikkojen aikaan saattaa johtua siitä, että nuo alukset siirsivät jotain lastia johonkin toiseen alukseen. Tietenkin kyseinen alus voi heittää esimerkiksi mikropiirejä sisältäviä paketteja yli laidan, ja sieltä merestä sitten venäläiset sukeltajat käyvät noukkimassa ne.
Mutta kaapeleiden toistuva rikkominen on asia, joka on tarkoitettu kiusan teoksi. Ja samalla Venäjä yrittää näyttää, että se saa tehdä mitä huvittaa. Varjolaivastoon tietenkin sisältyy yksi suuri riski. Nuo alukset eivät ehkä ole sellaisia, että ne täyttävät merenkulun määräykset. Eli se tarkoittaa että noissa aluksissa voi tapahtua onnettomuuksia, ja jos esimerkiksi varjolaivastoon kuuluva tankkeri ajaa karille, niin silloin voi suuri määrä öljyä päästä Itämereen. Ja se että kuka asian korvaa on aina täysin auki.
Noita aluksia ei ehkä ole liitetty kansainvälisiin rekistereihin, eikä niitä ole asianmukaisesti vakuutettu. Samoin nuo alukset puuttuvat kansainvälisestä merenkulun valvonnasta, eli ne ajavat niin sanotusti pimeinä, mikä tietenkin lisää onnettomuusriskiä. Eli tuollainen alus voi vahingossa törmätä toiseen alukseen. Se millaiset pätevyydet noilla alusten päälliköillä sekä miehistöllä on saattaa olla arvailujen varassa.
Kommentit
Lähetä kommentti