Siirry pääsisältöön

Pääministeri Orpon mukaan ei ole varmuutta Venäjän valtion osuudesta kaapelirikkoon



Venäjän varjolaivastoon kuuluvan aluksen sattuessa paikalle katkeaa joukko kaapeleita. Eli tietenkin se voi olla täysin sattumaa, eikä Venäjän valtiolla ole näppejään pelissä tässä asiassa. Joten varmaan sekin on mahdollista, että joukko aluksia joilla on yhteyksiä esimerkiksi maihin, jotka tukevat Venäjää laahaavat ankkuriaan meren pohjassa sattumalta. 

Tai sitten noiden alusten päälliköt tai miehistö eivät osaa työtään, ja ankkuri vain sattumalta putosi pohjaan jossa sitä on sitten hinailtu niin, että kaapelit ovat siihen tarttuneet. Sitä emme vielä tiedä että onko Viron ja Suomen välistä kaapelia katkottu ankkureilla, mutta se olisi looginen ajatus, koska epäillyn aluksen ankkuri ei ollut paikallaan. Toki ankkuria voidaan käyttää myös lastien lastaamiseen mahdollisesti sukellusveneeseen tai lastien nostamiseen sukellusveneestä. Tuolloin lasti voidaan lastata veden alla verkkopussiin, joka vedetään pintaan. Tai toisinpäin. 



Mutta sitten voidaan kyllä kysyä, että miksi tätä ei ole ennen tapahtunut? Siis onko venäläisten sekä kiinalaisten merenkulkuosaaminen ollut ennen parempaa? Vai miksi näitä kaapelirikkoja on sitten alkanut tapahtua melko tiuhaan tahtiin? 

Esimerkiksi Venäjän organisoitu rikollisuus voi käyttää varjolaivaston aluksia myös huumeiden salakuljetukseen. Eli kaikki varjolaivaston toimet eivät ehkä ole suoraan Moskovan Kremlistä ohjattua virallista salakuljetusta. 

Kun puhutaan esimerkiksi varjolaivastosta, niin tietenkin mukana on myös toimijoita, jotka eivät ole Putinin valvonnassa. Eli varjolaivaston alukset voivat tietenkin operoida myös Venäjän mafian laskuun, ja ne voivat kuljettaa esimerkiksi huumeita erilaisten dronejen seassa. Eli varjolaivaston kaltaiset toimijat vetävät puoleensa myös kaiken maailman "yksityisyrittäjiä", joiden motiivina voi olla pelkästään huumeista saatava voitto. 

Siis eihän ketään voida syyttää ilman todisteita, mutta ehkä se miksi näitä kaapelirikkoja on tapahtunut nyt näin usein on asia, joka kiinnostaa myös meitä muita. Se että data- ja sähkökaapeleita katkotaan ankkureilla ei ole kovin turvallista edes katkojalle itselleen. Eli miksi tuo katkaisu tapahtuu juuri ankkurilla, jota hinataan meren pohjassa? Venäläiset sabotaasisukeltajat olisivat voineet räjähteiden avulla katkoa nuo kaapelit hyvin nopeasti ja tehokkaasti. 


https://yle.fi/a/74-20133536

Kyseisillä sukeltajilla on käytössään esimerkiksi sukellusveneitä, joissa on paine- eli vaihtovesikammiot, joiden avulla he voivat poistua aluksesta sen ollessa sukelluksissa. Samoin myös Venäjän laivaston huoltoaluksiin on asennettu sukelluskammioita, joiden kautta sukeltajat voivat poistua laivasta ilman, että he herättävät huomiota.  Ja tuolloin teko olisi ehkä saatu näyttämään muulta, kuin miltä se nyt näyttää. Vedenlaisesta aluksesta kuten "Uniform"- luokan veneestä operoiminen olisi ollut vähintään huomaamatonta toimintaa. 

Mutta samalla tietenkin voidaan kysyä, että miksi noita ankkureita on käytetty näissä tapauksissa. Kaapeleiden katkaiseminen voi olla sattumaa, mutta miksi alukset ovat laskeneet ankkurit juuri noissa kohdissa. Eli oliko noihin ankkureihin kiinnitetty jotain sellaista kuin verkkoon lastattuja vedenpitäviä laatikoita, jotka pitävät sisällään jotain tulenarkaa? Ja onko nuo tavarat lastattu ehkä sukellusveneeseen, joka on palannut Kronstadtiin Pietarin edustalle? Tai onko sukellusveneestä lastattu jotain noihin aluksiin? Eli voisiko kyseessä olla mahdollisesti ydinaseisiin liittyvän tietotaidon kuljettamisesta johonkin, joka maksaa paljon? 

https://yle.fi/a/74-20133524

https://yle.fi/a/74-20133527

https://yle.fi/a/74-20133536



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Miten EU:hun ja eritysesti Suomeen saadaan lisää yrityksiä? (Tulevaisuus on startupeissa)

Miten EU:hun ja eritysesti Suomeen saadaan lisää yrityksiä? (Tulevaisuus on startupeissa)  Miten EUhun saadaan lisää yrityksiä? Eli miten tehdään EUsta mielenkiintoinen alue sijoittajille, ja sitten tietenkin me voimme kysyä, että miten tehdään nimenomaan Suomesta sellainen alue, että se toisi rahaa myös maamme valtion kassaan? Verot ovat valtion pääasiallinen tulonlähde. Ja jos yhtiöt muuttavat pysyvästi ulkomaille, niin silloin ne eivät maksa maahamme veroja. Mikäli yhtiöt siirtyvät EUn ulkopuolelle, niin silloin ne eivät ole edes EU lainsäädännön ulottuvissa.  Startupien ongelma on siinä, että jos ne saavat vähänkin tunnettavuutta, niin silloin ne ostetaan ulkomaiseen omistukseen. Ja ulkomaiset yhtiöt eivät maksa maahamme veroja, jos niiden kotipaikka on vaikkapa Luxembourg. Maamme talous vaatii lisää rahaa ja paljon. Mutta se miten rahaa hankitaan on sitten hiukan hankalampi asia, koska myös esimerkiksi ulkomaisten sijoittajien pitäisi uskaltaa sijoittaa maahamme rahaansa....

Miksi Antti Hanhivaara katosi 14.10.2006

Videon voitte katsoa seuraavasta linkistä. Ja kommentteja on myös auton löytöpaikkaa esittävän kuvan yhteydessä. Mutta tästä filmistä seuraa sellainen ajatus, että onko Antti pantu kävelemään omasta autostaan?  https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/antti-hanhivaaran-isa-muistaa-tarkasti-viimeisen-tapaamisen-toivo-pojan-kohtalon-ratkeamisesta-elaa-vahvana-ei-han-hengissa-enaa-tule-vastaan/8262494#gs.eshz34 Eräoppaaksi valmistuneen Antti Hanhivaaran kohtalo on pysynyt arvoituksena. Seuraavana maanantaina hän olisi aloittanut työt metsäkoneen kuljettajana, mutta sitten tapahtui asia, joka on nostattanut otsikoita lehtiin vuosikausia. Ja viimeksi Keskisuomalainen on 7.9.2024 ottanut tämän katoamisen käsittelyyn. Tapauksessa huomioitavaa olisi se, että sitä on käsitelty todella suurella volyymillä. Ensi kerran itse törmäsin tapaukseen vuonna 2008, kun katsoin TVstä "Kadonneet" ohjelmaa, ja sitten myöhemmin olen säännöllisesti lukenut tästä tapauksesta eri medioista. Viimeinen havain...

Metsäkoneen kuljettajaa ohjeistettiin ajamaan raakkujen yli

"Raakkuja eli jokihelmisimpukoita siirrettiin turvaan ylävirran puhtaaseen veteen Suomussalmen Hukkajoella 23. elokuuta sen jälkeen, kun Stora Enson hakkuutyömaa ja joen yliajo oli sotkenut niiden elinympäristön. Kuva: Hannu Huttu / Lehtikuva" (HS, Suunnitelma paljastaa: Metsä­kone­kuskia ohjeistettiin ajamaan raakku­joen yli) Raakku eli jokihelmisimpukka on erittäin uhanalainen laji. Ja silti Stora Enson hakkuualueella olevan raakkuesiintymän yli oli ajettu. Siltä vähän vaikuttaa että teko on ollut tahallinen, tai ainakin metsäkoneen kuljettaja oli toiminut hakkuusuunnitelman mukaan. Se sitten on eri asia, että tiesikö konekuski raakuista, tai oliko tieto niistä päätynyt esimerkiksi hakkuusuunnitelman tekijöiden tietoon? Mutta tulos on se, että nuo raakut olivat kuolleet, ja Stora Enso ei ole suostunut kommentoimaan tätä asiaa, koska sen edustajat vetoavat poliisitutkintaan. Tietenkin tässä asiassa on voitu toimia siten, että konekuskeille on jätetty kertomatta raakuista, jo...