Elon Musk on monitahoinen mies, joka saattaa olla ehkä maailman parhaita business-miehiä. Tai en tiedä hänen hyvyydestään tai huonoudestaan, mutta menestystä tuolla miehellä kyllä on. Eli ottakaa Elonista mallia. Hän osaa hyödyntää julkisuutta sekä tehdä asioita, jotka tekevät tuosta miehestä ja hänen tuotteestaan X-corp yhtiöstä mielenkiintoisia. Ja julkisuus sekä mielenkiinto saavat aikaan sen, että myös sijoittajat löytävät Elon Muskin sekä hänen yhtiönsä.
Kun Elon Musk on allekirjoittanut sekä varoitellut tekoälystä, niin hän on sitten samaan aikaan kehitellyt ajatusta siitä, että hän voisi perustaa oman tekoälyyn erikoistuneen X.AI yhtiön, joka on tietenkin erikoistunut tekoälyn kehittämiseen, ja tietenkin Elon Musk sanoo, että hän haluaa haastaa ChatGPT:n sekä Open AI:n jota Musk on kritisoinut sen olevan hiukan vähemmän avoin sekä sen päätymistä Microsoftin käsiin.
Musk itse on joskus toiminut Open AI:n johtajana, mutta sitten myynyt yhtiön pois. Siis tämän takia meidän kannattaa vähän miettiä sitä, miten reagoimme kaiken maailman papereihin sekä varoituksiin, joita mediassa jaellaan. Esimerkiksi se että keinoälystä tai sosiaalisesta mediasta varoitellaan tai niiden kehitystä halutaan jarrutella saattaa johtua siitä, että joku toimija pelaa itselleen aikaa, jotta se saa tuoda uuden tuotteen markkinoille.
Tietenkin meidän pitää olla huolissamme ihmisten tietojen pääsystä kolmansille osapuolille tai siitä, että joku trollaaja voi muuttaa sosiaalisen median supervallan mediaoperaatioiden alustaksi. Kuitenkin sosiaalinen media varmaan kuitenkin demokratisoi kaiken maailman tietojen levittelyt. Eli nykyään aivan jokainen voi levitellä toisten ihmisten henkilökohtaisia asioita, eikä kyseessä ole enää toimittajien yksinoikeus. Samoin jos ihminen haluaa teettää oman opinnäyteyönsä ChatGPT:n avulla, niin silloin voidaan aina ajatella että hän varmaan sen joka tapauksessa teettäisi jollain muulla. Toisin sanoen tekoäly demokratisoi huijaukset.
Enää ei tarvita suhteita, jotta tuon opinnäytteen voi teettää jollain muulla. Eikä sitä että joku opiskelija on opinnäytteen teettänyt muilla eli plagioinut tai suomeksi varastanut tuon työn ole ennen koettu mitenkään ongelmalliseksi. Siis tietenkin meidän kaikkien pitää ymmärtää se, että jos ihminen on epärehellinen, niin hän todennäköisesti huijaa joka tapauksessa.
Mutta kuitenkin jos ajattelemme esimerkiksi tekoälysovellusten kieltämistä, niin ainakin osassa noista kielloista on kysymys lähinnä siitä, että ihmisiä ohjataan käyttämään maksullisia VPN-sovelluksia, joilla sitten noita kieltoja voidaan kiertää tehokkaasti. Kun puhutaan sopimuksista sekä laeista, niin niihin perustuvat suojaukset ovat hyvin hataralla pohjalla. Se että emme hyödynnä uusimpia teknisiä välineitä saa aikaan sen, että teollisuutemme ei kykene kilpailemaan ulkomaisten toimijoiden kanssa.
Kun puhutaan nuorista sekä VR-laitteista, niin se juuri missä he tuota virtuaalitodellisuutta käyttävät on ongelmallista. Virtuaalitodellisuus estää ihmistä näkemästä asioita ympärillään, mikä voi tuntua jotenkin kiusalliselta. Samoin VR-laitteita ei juurikaan voi käyttää esimerkiksi lenkillä. Ja jos sitten puhutaan AU- eli lisätystä todellisuudesta, niin sille löytyy hyvin vähän käyttöä tavallisten ihmisten elämästä. Samoin AU-laitteiden korkea hinta rajoittaa niiden käyttöä. Mutta VR-laitteisiin voi tietenkin kytkeä infrapunakameran tai jonkun muun havaintolaitteen, ja sen avulla voi sitten esimerkiksi lääkäri tutkia ihmisen verisuonia.
Uusi teknologia on mielenkiintoista. Eli se tuo sijoittajia yhtiölle. Mikäli yhtiö saa paljon julkisuutta, niin siellä tulee ihmisiä käymään. Ja siksi julkisuus sekä sen hyödyntäminen ovat äärimmäisen tärkeitä asioita, kun lähdetään kehittämään liiketoimintaa tuotteiden ympärillä. Lehtijutut tuovat julkisuutta ja julkisuus tuo asiakkaita. Tuo ajatus on ymmärretty esimerkiksi Ikeassa.
Ikean omistaja saattaa olla taka-alalla sekä varjella omaa yksityisyyttään, mutta samalla Ikea kuitenkin ottaa kaiken irti mediahuomiosta. Voidaan sanoa että Ikean omistajan ympärille on rakennettu salaperäisyyden kupoli, jonka avulla voidaan saada aikaan mediajuttuja, joissa Ikea näkyy. Ja se tuo tuotteelle tietenkin myös asiakkaita. Eli on ihmisiä jotka haluavat tulla Ikeaan käymään, ja sitten he voivat jotain myös ostaa.
Kommentit
Lähetä kommentti