Siirry pääsisältöön

Työllisyysasteen nosto ei tarkoita, että ulkomaista työvoimaa ei tarvita

Työllisyysasteen kohottaminen ei välttämättä poista ulkomaisen työvoiman tarvetta. Jos ajattelemme että työelämä on joku homogeeninen asia, jossa kaikki tekevät työtä samalla periaatteella, sekä kaikki työttömät ovat automaattisesti sopivia kaikkiin tarjolla oleviin tehtäviin, niin olemme väärässä.  Työllisyysasteen nousu ei tarkoita sitä, että työvoimapulaa voidaan sen avulla ratkaista yleispätevästi.

Esimerkiksi kaikilla työttömillä ei ole kuorma-auton ajolupaa, ja joissakin tehtävissä tuota lupaa tarvitaan. On aloja joissa työskenteleviltä ei vaadita koulutusta tai mitään erityisiä pätevyyksiä, mutta samalla kuitenkin meidän on muistettava, että kaikilla aloilla ei ole samoja vaatimuksia. Ulkomaista työvoimaa tarvitaan, mutta sitten se miten tämä tarve voidaan kohdentaa on eri asia. 


Tarjotaanko ulkomaalaisille sellaista työtä kuin esimerkiksi siivooja, vai tarjotaanko hänelle ehkä insinöörin työpaikkaa? Molemmissa tapauksissa edessä on ongelmia. Kouluttamaton henkilö on alttiimpi ääriryhmien kampanjoille. Mutta koulutettu insinööri sitten vie vastavalmistuneiden työpaikat, ja toisaalta esimerkiksi korkean teknologian yrityksillä pitää olla insinöörejä saatavilla. Jos kaikki vaihtavat teekkarin lääketieteelliseen, niin se tuo asia ei auta helpottamaan korkean teknologian yritysten osaajapulaa. Siis tässä en ota kantaa siihen, että tekeekö lääkäri hoitajan tehtäviä. 

On olemassa aloja sekä tehtäviä, jotka vaativat erittäin vaativaa koulutusta sekä erityisen lujaa osaamista, joka pitää myös näkyä työntekijän sertifikaateista. Eli tarkalleen ottaen esimerkiksi lisätyöpaikkojen luominen hampurilaisbaareihin tai siivoojiksi ei ole vastaus vaikkapa kuljetus- tai ICT alan työvoimapulaan. Sen takia että kaikilla noilla mainituilla aloilla on erilaiset pääsyvaatimukset, niin myös työttömyyttä on vaikea hoitaa jollain yleispätevällä ratkaisulla. 

Se että kaikilla aloilla on erilaiset painotukset sekä vaatimukset saa aikaan sen, että vaikka esimerkiksi siivoojia palkataan, niin se ei tuo vastausta elintarvikealan työvoimapulaan. Elintarvikeala vaatii tietenkin omaa osaamistaan sekä omia sertifikaatteja. Noista vaatimuksista ei kuitenkaan mikään kelpaa kuorma-auton kuljettajien työpaikkoja täytettäessä, eikä kuorma-auton kuljettajalta odoteta hygieniapassia. Siis vaikka jollain alalla saadaan luotua työpaikkoja, niin kuitenkin myös työntekijöillä pitää olla valmiudet toimia noissa työpaikoissa. Jos esimerkiksi koodaustaitoisia tai kuorma-autokortin omaavia työläisiä ei Suomesta löydy, niin silloin noita henkilöitä pitää lähteä hakemaan ulkomaailta, tai niitä on koulutettava Suomessa. 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Miten EU:hun ja eritysesti Suomeen saadaan lisää yrityksiä? (Tulevaisuus on startupeissa)

Miten EU:hun ja eritysesti Suomeen saadaan lisää yrityksiä? (Tulevaisuus on startupeissa)  Miten EUhun saadaan lisää yrityksiä? Eli miten tehdään EUsta mielenkiintoinen alue sijoittajille, ja sitten tietenkin me voimme kysyä, että miten tehdään nimenomaan Suomesta sellainen alue, että se toisi rahaa myös maamme valtion kassaan? Verot ovat valtion pääasiallinen tulonlähde. Ja jos yhtiöt muuttavat pysyvästi ulkomaille, niin silloin ne eivät maksa maahamme veroja. Mikäli yhtiöt siirtyvät EUn ulkopuolelle, niin silloin ne eivät ole edes EU lainsäädännön ulottuvissa.  Startupien ongelma on siinä, että jos ne saavat vähänkin tunnettavuutta, niin silloin ne ostetaan ulkomaiseen omistukseen. Ja ulkomaiset yhtiöt eivät maksa maahamme veroja, jos niiden kotipaikka on vaikkapa Luxembourg. Maamme talous vaatii lisää rahaa ja paljon. Mutta se miten rahaa hankitaan on sitten hiukan hankalampi asia, koska myös esimerkiksi ulkomaisten sijoittajien pitäisi uskaltaa sijoittaa maahamme rahaansa....

Miksi Antti Hanhivaara katosi 14.10.2006

Videon voitte katsoa seuraavasta linkistä. Ja kommentteja on myös auton löytöpaikkaa esittävän kuvan yhteydessä. Mutta tästä filmistä seuraa sellainen ajatus, että onko Antti pantu kävelemään omasta autostaan?  https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/antti-hanhivaaran-isa-muistaa-tarkasti-viimeisen-tapaamisen-toivo-pojan-kohtalon-ratkeamisesta-elaa-vahvana-ei-han-hengissa-enaa-tule-vastaan/8262494#gs.eshz34 Eräoppaaksi valmistuneen Antti Hanhivaaran kohtalo on pysynyt arvoituksena. Seuraavana maanantaina hän olisi aloittanut työt metsäkoneen kuljettajana, mutta sitten tapahtui asia, joka on nostattanut otsikoita lehtiin vuosikausia. Ja viimeksi Keskisuomalainen on 7.9.2024 ottanut tämän katoamisen käsittelyyn. Tapauksessa huomioitavaa olisi se, että sitä on käsitelty todella suurella volyymillä. Ensi kerran itse törmäsin tapaukseen vuonna 2008, kun katsoin TVstä "Kadonneet" ohjelmaa, ja sitten myöhemmin olen säännöllisesti lukenut tästä tapauksesta eri medioista. Viimeinen havain...

Metsäkoneen kuljettajaa ohjeistettiin ajamaan raakkujen yli

"Raakkuja eli jokihelmisimpukoita siirrettiin turvaan ylävirran puhtaaseen veteen Suomussalmen Hukkajoella 23. elokuuta sen jälkeen, kun Stora Enson hakkuutyömaa ja joen yliajo oli sotkenut niiden elinympäristön. Kuva: Hannu Huttu / Lehtikuva" (HS, Suunnitelma paljastaa: Metsä­kone­kuskia ohjeistettiin ajamaan raakku­joen yli) Raakku eli jokihelmisimpukka on erittäin uhanalainen laji. Ja silti Stora Enson hakkuualueella olevan raakkuesiintymän yli oli ajettu. Siltä vähän vaikuttaa että teko on ollut tahallinen, tai ainakin metsäkoneen kuljettaja oli toiminut hakkuusuunnitelman mukaan. Se sitten on eri asia, että tiesikö konekuski raakuista, tai oliko tieto niistä päätynyt esimerkiksi hakkuusuunnitelman tekijöiden tietoon? Mutta tulos on se, että nuo raakut olivat kuolleet, ja Stora Enso ei ole suostunut kommentoimaan tätä asiaa, koska sen edustajat vetoavat poliisitutkintaan. Tietenkin tässä asiassa on voitu toimia siten, että konekuskeille on jätetty kertomatta raakuista, jo...