Siirry pääsisältöön

Kiina rakentaa kopioita länsimaisista hävittäjistä.


Kiinan ilmavoimien  J-31-hävittäjä muistuttaa melko paljon F-35 "Lightning II"-hävittäjää


Kinan F-35 kopiot ovat ehkä osa järjestelmää, jota joissakin piireissä kutsutaan “Kiinan AREA-51” nimellä. Kiinan rakentamia F-35 kopioita on ehkä käytetty lentäjien koulutukseen, eli he ovat voineet käydä ilmataisteluita noita koneita vastaan. Tuolloin voidaan ajatella, että ehkä nuo F-35 sekä ilmeisesti myös F-22 eli Shenyan FC-31 kopiot ovat samanlaisessa roolissa kansantasavallan ilmavoimissa kuin legendaarinen “aavelentue” on AREA-51ssä. Niitä käytetään tuolloin kiinan omien hävittäjien tuotekehitykseen. Eli kiinan ilmavoimien lentäjät voivat tuolloin harjoitella tai testata omien koneidensa järjestelmiä sekä kykyä taistella noita uusia amerikkalaisia koneita vastaan. 

Tuota enemmän tai vähemmän laillisesti hankittujen tai kopioitujen venäläisten sekä kiinalaisten hävittäjä- sekä ehkä myös pommikoneiden avulla USAn puolustusminiesteriö testaa omien tulevaisuuden lentokoneiden kykyä haastaa kiinalaisia sekä venäläisiä huippuluokan hävittäjiä ilmassa. Samoin aavelentuetta käytetään ilmeisesti myös esimerkiksi testaamaan sitä, että näkyvätkö venäläiset ja nyt myös kiinalaiset stealth-koneet tutkassa. 


Kiinalaisen F-22 kopion nimi on Shenyan FC-31 

Ilmeisesti kiinalaisilla on samanlaisia ajatuksia oman vastaavan laitoksen kanssa. Kiinalaisia länsihävittäjien kopioita voidaan ilmeisesti myös käyttää propagandafilmien tekoon. Siis sitä en tiedä kuinka hyvin nuo F-35 kopiot sitten vastaavat suoritus arvoiltaan oikeita, eli siis virallisesti USAssa valmistettuja F-35 hävittäjiä. Mutta kuten kaikki varmasti tietävät, niin stealth lentokone on kokonaisuus, johon kuuluvat paitsi aseet, niin myös tietokoneet sekä ECM eli elektroniset häirintäjärjestelmät. 

Joten se tietenkin herättää kysymyksen siitä, että onko Kiinan F-35 täysin amerikkalaisia koneita vastaava. Kun sitten lähdetään miettimään esimerkiksi tällaisten koneiden aiheuttamia riskejä, niin tietenkin niitä voidaan käyttää esimerkiksi jonkinlaisissa lavastus-operaatioissa. Tuolloin noilla kopioiduilla lentokoneilla isketään esimerkiksi johonkin afrikkalaiseen valtioon tai pahimmassa tapauksessa omia joukkoja vastaan. Tuon jälkeen valokuvat osoittaisivat sen, että USA tai joku sen liittolaisista olisi tuon iskun takana. Joten sellaisiakin asioita voidaan noiden kopioitujen koneiden avulla tehdä. 


https://www.businessinsider.com/9-photos-of-j-31-chinas-copycat-version-of-the-f-35-stealth-fighter-2018-10


https://www.defenseone.com/threats/2015/09/more-questions-f-35-after-new-specs-chinas-copycat/121859/


https://www.kauppalehti.fi/uutiset/satelliittikuvista-epailys-kiina-rakentaa-kopioita-yhdysvaltain-havittajista-ja-kayttaa-niita-harjoituskohteina/45fefcf5-6668-4777-abea-c5eb66e2e0f9


https://en.wikipedia.org/wiki/Shenyang_FC-31


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Miten EU:hun ja eritysesti Suomeen saadaan lisää yrityksiä? (Tulevaisuus on startupeissa)

Miten EU:hun ja eritysesti Suomeen saadaan lisää yrityksiä? (Tulevaisuus on startupeissa)  Miten EUhun saadaan lisää yrityksiä? Eli miten tehdään EUsta mielenkiintoinen alue sijoittajille, ja sitten tietenkin me voimme kysyä, että miten tehdään nimenomaan Suomesta sellainen alue, että se toisi rahaa myös maamme valtion kassaan? Verot ovat valtion pääasiallinen tulonlähde. Ja jos yhtiöt muuttavat pysyvästi ulkomaille, niin silloin ne eivät maksa maahamme veroja. Mikäli yhtiöt siirtyvät EUn ulkopuolelle, niin silloin ne eivät ole edes EU lainsäädännön ulottuvissa.  Startupien ongelma on siinä, että jos ne saavat vähänkin tunnettavuutta, niin silloin ne ostetaan ulkomaiseen omistukseen. Ja ulkomaiset yhtiöt eivät maksa maahamme veroja, jos niiden kotipaikka on vaikkapa Luxembourg. Maamme talous vaatii lisää rahaa ja paljon. Mutta se miten rahaa hankitaan on sitten hiukan hankalampi asia, koska myös esimerkiksi ulkomaisten sijoittajien pitäisi uskaltaa sijoittaa maahamme rahaansa....

Miksi Antti Hanhivaara katosi 14.10.2006

Videon voitte katsoa seuraavasta linkistä. Ja kommentteja on myös auton löytöpaikkaa esittävän kuvan yhteydessä. Mutta tästä filmistä seuraa sellainen ajatus, että onko Antti pantu kävelemään omasta autostaan?  https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/antti-hanhivaaran-isa-muistaa-tarkasti-viimeisen-tapaamisen-toivo-pojan-kohtalon-ratkeamisesta-elaa-vahvana-ei-han-hengissa-enaa-tule-vastaan/8262494#gs.eshz34 Eräoppaaksi valmistuneen Antti Hanhivaaran kohtalo on pysynyt arvoituksena. Seuraavana maanantaina hän olisi aloittanut työt metsäkoneen kuljettajana, mutta sitten tapahtui asia, joka on nostattanut otsikoita lehtiin vuosikausia. Ja viimeksi Keskisuomalainen on 7.9.2024 ottanut tämän katoamisen käsittelyyn. Tapauksessa huomioitavaa olisi se, että sitä on käsitelty todella suurella volyymillä. Ensi kerran itse törmäsin tapaukseen vuonna 2008, kun katsoin TVstä "Kadonneet" ohjelmaa, ja sitten myöhemmin olen säännöllisesti lukenut tästä tapauksesta eri medioista. Viimeinen havain...

Metsäkoneen kuljettajaa ohjeistettiin ajamaan raakkujen yli

"Raakkuja eli jokihelmisimpukoita siirrettiin turvaan ylävirran puhtaaseen veteen Suomussalmen Hukkajoella 23. elokuuta sen jälkeen, kun Stora Enson hakkuutyömaa ja joen yliajo oli sotkenut niiden elinympäristön. Kuva: Hannu Huttu / Lehtikuva" (HS, Suunnitelma paljastaa: Metsä­kone­kuskia ohjeistettiin ajamaan raakku­joen yli) Raakku eli jokihelmisimpukka on erittäin uhanalainen laji. Ja silti Stora Enson hakkuualueella olevan raakkuesiintymän yli oli ajettu. Siltä vähän vaikuttaa että teko on ollut tahallinen, tai ainakin metsäkoneen kuljettaja oli toiminut hakkuusuunnitelman mukaan. Se sitten on eri asia, että tiesikö konekuski raakuista, tai oliko tieto niistä päätynyt esimerkiksi hakkuusuunnitelman tekijöiden tietoon? Mutta tulos on se, että nuo raakut olivat kuolleet, ja Stora Enso ei ole suostunut kommentoimaan tätä asiaa, koska sen edustajat vetoavat poliisitutkintaan. Tietenkin tässä asiassa on voitu toimia siten, että konekuskeille on jätetty kertomatta raakuista, jo...