Siirry pääsisältöön

Ruotsin ilmavoimat aikoo käyttää Gripeneitä satelliittien laukaisuun sekä satelliittien tuhoamiseen

JAS-39 Gripen

Ruotsin ilmavoimien suunnitelma käyttää JAS-39 Gripen hävittäjiä satelliittien laukaisemiseen sekä satelliittien tuhoamiseen on tietenkin uutta pohjolassa, mutta ei toki ainutlaatuista maailman mittakaavassa. USAn ilmavoimilla on käytössään ASAT-ohjus, joka laukaistaan F-15-hävittäjästä, joka nousee ilmakehän yläosiin. Kyseisellä aseella voidaan tuhota matalalla radalla lentäviä satelliitteja sekä samalla noiden välineiden avulla voidaan laukaista miniatyyrisatelliitteja kiertoradalle. Samoin periaatteessa myös suurempi ilmasta laukaistava "Pegasus"-raketti voidaan muuttaa satelliittien tuhoamiseen sopivaksi. 

Miniatyyriset satelliitit ovat uutta sekä tieteessä että myös tiedustelussa. Mikropiiriteknologian pienentyessä miniatyyrisatelliitit voivat suorittaa samoja tehtäviä kuin suuremmat satelliitit. Eräissä suunnitelmissa maapallo ympäröidään miniatyyrisatelliittien pilvellä, joka voi varoittaa erittäin nopeasti esimerkiksi ohjusten laukaisemisesta. Samoin noita satelliitteja voidaan ohjata päin kyseisiä ohjuksia. Eräiden visioiden mukaan sodan sytyttyä Venäjän päälle laukaistaan miniatyyrisatelliittien parvi, joka voi myös ainakin yrittää tukkia ohjusten lentoratoja sekä osoittaa laukaisupisteitä vastahyökkäykselle. 

Yllä AGM-139 ASAT laukaistaan F-15 hävittäjästä satelliittien tuhoamis-demonstraatiossa. 

Eli niiden avulla voidaan valokuvata sekä myös esimerkiksi siepata muiden satelliittien viestintää. Se mikä usein unohtuu on se, että miniatyyrisatelliitit voidaan ohjata toisia satelliitteja päin. Eli periaatteessa mikä tahansa satelliitti voidaan muuttaa ASAT aseeksi siten, että se vain ohjataan toista satelliittia päin. Nykyisessä sodassa satelliitit näyttelevät merkittävää osaa. 

Sen takia esimerkiksi GPS sekä tiedustelu- ja viestintäsatelliitit ovat kohteita, joiden tuhoamiseen soveltuvaa teknologiaa kehitetään jatkuvasti. Tietyt valtion ovat ampuneet alas tai oikeastaan tuhonneet omia satelliittejaan ASAT aseiden testeissä, joiden tarkoitus on ollut demonstroida noiden aseiden tehoa ja toimia apuna ASAT järjestelmien kehityksessä. 


Pegasus-raketti B-52 pommikoneen siiven alla valmiina laukaisuun. 

Nuo testit ovat ongelmallisia, koska niiden takia kiertoradalle ilmestyy jatkuvasti lisää avaruusromua. Ja siksi uusissa testeissä pyritään kehittämään järjestelmiä jotka joko työntävät kohdesatelliitit takaisin ilmakehään tai jättävät niiden kuoret ehjiksi. Eli tulevaisuuden ASAT perustuu joko EMP tai johonkin muuhun teknologiaan. Yksi mahdollisuus on tietenkin "lentävä roskakori" eli satelliitti joka on periaatteessa rakennettu puhdistamaan kiertoratoja. Tuolloin tällainen roskakori-satelliitti vain sieppaa kohteena olevan satelliitin säiliöön sekä palauttaa sen maan pinnalle. Suuri osa näistä jätteenkäsittely- tai avaruusromua poistavista satelliiteista pitäisi perustua uudelleen käytettävään teknologiaan. 

Tuolloin kyseinen satelliitti laskeutuu esimerkiksi kierrätyskeskuksen parkkipaikalle ja satelliitti voidaan kierrättää tavallisena elektroniikkaromuna. Tämä estää tietenkin sotilaallisten satelliittien huippusalaisia osia päätymästä vihamielisten tahojen käsiin. Samoin nämä kierrätyssatelliitit voivat suoraan kaapata satelliitteja kiertoradalta. Se että satelliitti palautettaisiin valmistajalle auttaa tietenkin salassapidossa, mutta se tuottaa myös dataa siitä, miten kauan esimerkiksi mikropiirit kestävät. Ja samalla myös valtamereen ei päädy enää niin paljon myrkyllisiä kemikaaleja. 

Lentokoneiden käyttö satelliittien laukaisemiseen on houkutteleva vaihtoehto, koska se ei vaadi uusia rakettikeskuksia. Tuolloin lentokone nostaa raketin ilmakehän yläosiin, josta sitten raketti kuljettaa satelliitin kiertoradalle. Eräissä malleissa satelliittia kuljettava raketti voidaan kiinnittää esimerkiksi vedyllä täytettyyn mylar-ilmapalloon, joka nostaa sen erittäin korkealle ennen laukaisua. Noiden välineiden tarkoitus on ollut vähentää rakettien laukaisusta kuuluvaa melua. 


https://aviationweek.com/shownews/farnborough-airshow/sweden-exploring-gripen-responsive-space-launch-capability


https://www.kauppalehti.fi/uutiset/ruotsin-ilmavoimilla-rohkea-suunnitelma-aikoo-ampua-havittajilla-satelliitteja/ebf61789-7333-422e-8881-513babf22389


https://en.wikipedia.org/wiki/Anti-satellite_weapon


https://en.wikipedia.org/wiki/Northrop_Grumman_Pegasus

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Miten EU:hun ja eritysesti Suomeen saadaan lisää yrityksiä? (Tulevaisuus on startupeissa)

Miten EU:hun ja eritysesti Suomeen saadaan lisää yrityksiä? (Tulevaisuus on startupeissa)  Miten EUhun saadaan lisää yrityksiä? Eli miten tehdään EUsta mielenkiintoinen alue sijoittajille, ja sitten tietenkin me voimme kysyä, että miten tehdään nimenomaan Suomesta sellainen alue, että se toisi rahaa myös maamme valtion kassaan? Verot ovat valtion pääasiallinen tulonlähde. Ja jos yhtiöt muuttavat pysyvästi ulkomaille, niin silloin ne eivät maksa maahamme veroja. Mikäli yhtiöt siirtyvät EUn ulkopuolelle, niin silloin ne eivät ole edes EU lainsäädännön ulottuvissa.  Startupien ongelma on siinä, että jos ne saavat vähänkin tunnettavuutta, niin silloin ne ostetaan ulkomaiseen omistukseen. Ja ulkomaiset yhtiöt eivät maksa maahamme veroja, jos niiden kotipaikka on vaikkapa Luxembourg. Maamme talous vaatii lisää rahaa ja paljon. Mutta se miten rahaa hankitaan on sitten hiukan hankalampi asia, koska myös esimerkiksi ulkomaisten sijoittajien pitäisi uskaltaa sijoittaa maahamme rahaansa....

Miksi Antti Hanhivaara katosi 14.10.2006

Videon voitte katsoa seuraavasta linkistä. Ja kommentteja on myös auton löytöpaikkaa esittävän kuvan yhteydessä. Mutta tästä filmistä seuraa sellainen ajatus, että onko Antti pantu kävelemään omasta autostaan?  https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/antti-hanhivaaran-isa-muistaa-tarkasti-viimeisen-tapaamisen-toivo-pojan-kohtalon-ratkeamisesta-elaa-vahvana-ei-han-hengissa-enaa-tule-vastaan/8262494#gs.eshz34 Eräoppaaksi valmistuneen Antti Hanhivaaran kohtalo on pysynyt arvoituksena. Seuraavana maanantaina hän olisi aloittanut työt metsäkoneen kuljettajana, mutta sitten tapahtui asia, joka on nostattanut otsikoita lehtiin vuosikausia. Ja viimeksi Keskisuomalainen on 7.9.2024 ottanut tämän katoamisen käsittelyyn. Tapauksessa huomioitavaa olisi se, että sitä on käsitelty todella suurella volyymillä. Ensi kerran itse törmäsin tapaukseen vuonna 2008, kun katsoin TVstä "Kadonneet" ohjelmaa, ja sitten myöhemmin olen säännöllisesti lukenut tästä tapauksesta eri medioista. Viimeinen havain...

Metsäkoneen kuljettajaa ohjeistettiin ajamaan raakkujen yli

"Raakkuja eli jokihelmisimpukoita siirrettiin turvaan ylävirran puhtaaseen veteen Suomussalmen Hukkajoella 23. elokuuta sen jälkeen, kun Stora Enson hakkuutyömaa ja joen yliajo oli sotkenut niiden elinympäristön. Kuva: Hannu Huttu / Lehtikuva" (HS, Suunnitelma paljastaa: Metsä­kone­kuskia ohjeistettiin ajamaan raakku­joen yli) Raakku eli jokihelmisimpukka on erittäin uhanalainen laji. Ja silti Stora Enson hakkuualueella olevan raakkuesiintymän yli oli ajettu. Siltä vähän vaikuttaa että teko on ollut tahallinen, tai ainakin metsäkoneen kuljettaja oli toiminut hakkuusuunnitelman mukaan. Se sitten on eri asia, että tiesikö konekuski raakuista, tai oliko tieto niistä päätynyt esimerkiksi hakkuusuunnitelman tekijöiden tietoon? Mutta tulos on se, että nuo raakut olivat kuolleet, ja Stora Enso ei ole suostunut kommentoimaan tätä asiaa, koska sen edustajat vetoavat poliisitutkintaan. Tietenkin tässä asiassa on voitu toimia siten, että konekuskeille on jätetty kertomatta raakuista, jo...