Siirry pääsisältöön

Pitäisikö poliisin ottaa yhteyttä Venäjän viranomaisiin Eagle S- aluksen toimien takia?

Merivartioston kuva Eagle-S aluksesta

Verkkouutisten mukaan Eagle-S alus olisi jossain vaiheessa toiminut vakoilualuksena. Eli sen mukana olisi ollut signaalitiedustelulaitteisto, joka nyt olisi purettu pois Pietarissa. Toisaalta Venäjän tiedustelulla saattaa olla käytössään useita aluksia, joiden nimi on "Eagle S". Mikäli aluksen koko miehistö on tullut Georgiasta sekä Intiasta, niin se tarkoittaa että tuo laitteisto on purettu pois. Tai sitten kyseessä on mätäkuun juttu. Toisaalta nuo laitteet voivat olla siirrettäviä. Eli ne olisi helppo poistaa. Mutta jos nuo signaalitiedustelu- eli SIGINT-laitteet ovat todellisia, niin niitä ei enää Georgialaisten sekä Intialaisten merimiesten aikana ollut aluksessa. 

Poliisiylijohtaja on ilmoittanut, että Venäjän valtioon ei oteta yhteyttä Eagle S aluksen toimien seurauksena. Aluksesta otetuissa kuvissa nähdään, että toinen ankkureista puuttuu, mikä tietenkin merkitsee sitä, että se on tarttunut johonkin. Eli en usko että on olemassa mitään muuta kuin Viroon menevät kaapelit, joihin Eagle S-aluksen ankkuri on voinut takertua. Tuo alus kuuluu hyvin suurella todennäköisyydellä Venäjän varjolaivastoon, ja lastina tuolla Cookin saaren kotisatamakseen eli rekisteröintipaikakseen ilmoittavalla aluksella on ollut lyijytöntä bensiiniä, jota on viety asiakkaalle Venäjältä. 

Venäjän viranomaisiin ei olla ilmeisesti yhteydessä siksi, että he kiistävät joka tapauksessa yhteytensä tuohon alukseen, jonka päällystö ilmeisesti saa melko suuren laskun tästä tempauksestaan. Eli jos Venäjän hallitus ei kykene puhumaan totta tai jättää joka tapauksessa korvaukset Eagle S-aluksen päällikölle ja miehistölle, niin se on sitten aivan sama, että onko Suomi yhteydessä Venäjään vai ei.

Se että Eagle S ja suurin osa tuosta varjolaivastosta on tankkereita ei poista sitä kysymystä, että jos nuo yli 15 vuotta vanhat alukset, joiden kunnossa sekä muissa asioissa on huomauttamista vievät jonnekin lyijytöntä bensiiniä, niin mitä ne tuovat takaisin? Eli ajavatko nuo aavelaivaston alukset muka sitten tyhjinä Venäjälle hakemaan uusia lasteja? 

Vai onko niillä mukanaan jotain, mitä ei varmaan haluta esitellä länsimaille. Tuo mitä nuo alukset tuovat vaihtokaupassa on tietenkin virallisesti dronet ja muut tekniset välineet. Mutta se mikä aiheuttaa huolta on se, että Cookin saarella olevaa yhtiötä ei ehkä valvo kukaan, ja siksi varjolaivaston alukset ehkä salakujettavat myös huumeita. Se että noiden alusten tiedot ovat ilmeisesti vajaita, ja niitä ei ehkä ole vakuutettu ollenkaan tekee niistä loistavia kohteita huumekauppiaiden värväystä ajatellen. Samoin en tiedä millaiset taidot tai kapteeinin lupakirjat noilla aavelaivaston alusten päälliköillä on. Eli onko heillä niin sanootusti luvat kunnossa, vai onko mukana sellaisia päälliköitä, joiden merikapteeniin lupakirjat eivät ole kunnossa. 

Kyseisten alusten miehistöt saattavat olla esimerkiksi Intiasta, sekä tietenkin Pohjois-Koreasta. Eagle S aluksen miehistö oli kotoisin Intiasta sekä Georgiasta. Heillä ei ehkä ole aivan niin suuret tulot, että raha ei kelpaa. Ja jos osa noista aluksista ei ole edes rekisterissä tai niitä ei ole vakuutettu, niin saattaa olla että niiden päälliköiden paperit eivät ehkä ole kunnossa

Ja kun kukaan ei sitten välitä siitä, että mitä noihin aluksiin lastataan, niin se ehkä aiheuttaa tilanteen, missä esimerkiksi joku miehistön jäsen voi ottaa huumelastin kuljetettavakseen. Ja huumeet voidaan tietenkin lennättää maihin dronen avulla. Eli en tiedä millainen palkkaus noilla aavelaivaston aluksilla ylipäätään on, mutta uskoisin että noille miehille kelpaisivat lisä-ansiot. 

Useilla aavelaivaston aluksilla saattaa olla samat nimet. Tämä vaikeuttaa alusten tunnistamista entuudestaan, kun kaksi saman nimistä ja saman näköistä alusta liikkuu samaan aikaan Itämerella ja toinen Tyynellämerellä. 


https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010928892.html

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010927555.html

https://www.verkkouutiset.fi/a/kova-vaite-eagle-sn-varusteista-aluksella-oli-vakoilulaitteisto/#1ec37d77

https://yle.fi/a/74-20133526

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Miten EU:hun ja eritysesti Suomeen saadaan lisää yrityksiä? (Tulevaisuus on startupeissa)

Miten EU:hun ja eritysesti Suomeen saadaan lisää yrityksiä? (Tulevaisuus on startupeissa)  Miten EUhun saadaan lisää yrityksiä? Eli miten tehdään EUsta mielenkiintoinen alue sijoittajille, ja sitten tietenkin me voimme kysyä, että miten tehdään nimenomaan Suomesta sellainen alue, että se toisi rahaa myös maamme valtion kassaan? Verot ovat valtion pääasiallinen tulonlähde. Ja jos yhtiöt muuttavat pysyvästi ulkomaille, niin silloin ne eivät maksa maahamme veroja. Mikäli yhtiöt siirtyvät EUn ulkopuolelle, niin silloin ne eivät ole edes EU lainsäädännön ulottuvissa.  Startupien ongelma on siinä, että jos ne saavat vähänkin tunnettavuutta, niin silloin ne ostetaan ulkomaiseen omistukseen. Ja ulkomaiset yhtiöt eivät maksa maahamme veroja, jos niiden kotipaikka on vaikkapa Luxembourg. Maamme talous vaatii lisää rahaa ja paljon. Mutta se miten rahaa hankitaan on sitten hiukan hankalampi asia, koska myös esimerkiksi ulkomaisten sijoittajien pitäisi uskaltaa sijoittaa maahamme rahaansa....

Miksi Antti Hanhivaara katosi 14.10.2006

Videon voitte katsoa seuraavasta linkistä. Ja kommentteja on myös auton löytöpaikkaa esittävän kuvan yhteydessä. Mutta tästä filmistä seuraa sellainen ajatus, että onko Antti pantu kävelemään omasta autostaan?  https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/antti-hanhivaaran-isa-muistaa-tarkasti-viimeisen-tapaamisen-toivo-pojan-kohtalon-ratkeamisesta-elaa-vahvana-ei-han-hengissa-enaa-tule-vastaan/8262494#gs.eshz34 Eräoppaaksi valmistuneen Antti Hanhivaaran kohtalo on pysynyt arvoituksena. Seuraavana maanantaina hän olisi aloittanut työt metsäkoneen kuljettajana, mutta sitten tapahtui asia, joka on nostattanut otsikoita lehtiin vuosikausia. Ja viimeksi Keskisuomalainen on 7.9.2024 ottanut tämän katoamisen käsittelyyn. Tapauksessa huomioitavaa olisi se, että sitä on käsitelty todella suurella volyymillä. Ensi kerran itse törmäsin tapaukseen vuonna 2008, kun katsoin TVstä "Kadonneet" ohjelmaa, ja sitten myöhemmin olen säännöllisesti lukenut tästä tapauksesta eri medioista. Viimeinen havain...

Metsäkoneen kuljettajaa ohjeistettiin ajamaan raakkujen yli

"Raakkuja eli jokihelmisimpukoita siirrettiin turvaan ylävirran puhtaaseen veteen Suomussalmen Hukkajoella 23. elokuuta sen jälkeen, kun Stora Enson hakkuutyömaa ja joen yliajo oli sotkenut niiden elinympäristön. Kuva: Hannu Huttu / Lehtikuva" (HS, Suunnitelma paljastaa: Metsä­kone­kuskia ohjeistettiin ajamaan raakku­joen yli) Raakku eli jokihelmisimpukka on erittäin uhanalainen laji. Ja silti Stora Enson hakkuualueella olevan raakkuesiintymän yli oli ajettu. Siltä vähän vaikuttaa että teko on ollut tahallinen, tai ainakin metsäkoneen kuljettaja oli toiminut hakkuusuunnitelman mukaan. Se sitten on eri asia, että tiesikö konekuski raakuista, tai oliko tieto niistä päätynyt esimerkiksi hakkuusuunnitelman tekijöiden tietoon? Mutta tulos on se, että nuo raakut olivat kuolleet, ja Stora Enso ei ole suostunut kommentoimaan tätä asiaa, koska sen edustajat vetoavat poliisitutkintaan. Tietenkin tässä asiassa on voitu toimia siten, että konekuskeille on jätetty kertomatta raakuista, jo...